torsdag 14 juli 2011

den 14 juli 2011

det underlag vilket vandras är inte alltid pålitliga. specifikt i det lyssnandet ej är medpassagerare, resesällskap
dessa underlag kan se ut att vara bärande
vara fasta
dessa underlag kan innehålla allt utom det du såg
dessa underlag kan svika


hör du sömnens andetag vilka greppar sömnen
och för utanför det sömnen är


sömnen, tysthängens vilokronor
tystkrona
slut mig i din famn
vik dina tystblad runt mig
över mig
hölj mig
uppväck
klangerna i mig


hoppet är det vilket upplyser dåvarande mörkerstigar
är det vilket sätter dig i tronen
i tronernas undervisande vilja
är det vilket leder dig till allkärlek
till harmoni
och harmoni är vetandevisshet
eller det människan så lättvindligt benämner vara tro


lättvingligt benämner vara tro.
och när klangen sjunkit vidare ned – vågar du följa klangen – stiger den uppåt
*
ensidiga kommentarer
vad annat kan de vara utan dialog
ändock lever dialogen i upplevelsefältet
där själsblommor andas i andeljus
*
(du skriver)


låga
flämtar




hör ditt guldstift möta arket


du


skriver möjligheters
sagovävar




kanske
är det




snöleoparden vilken får isarna
till smältande
*
(markskridare)
du nattliga vackra
markskridare


smeker med dina fotblad
i soldalen


sovandes
anlete
*
(vilokrona)
i kammaren vandrar silvernålen
sidentråden löper
i hålsömnsväv


sömnen


tysthängens vilokronor
slut mig i din famn


vik dina tystblad runt mig
över mig




höljande




uppväck


klangerna i mig


*


du


min älskade
dröm


vandrar
i lummiga salars


träddoftande regn


hör du
mitt hjärta slå


tag dina ögon i dina händer
vänd ögonen


in i


västansolens uppstigande
eldfåglar




ja


min älskade dröm


där sitter jag


med trummans sånger




månmoder
vakar


häller


silverregn över mig




du


min älskade
dröm




vandrar i lummiga salars


träddoftande regn




står stilla


vid bäckens klangpärlor




älskade dröm


när klangen
sjunker
ända


djupt
ned


vidare
ned




vågar du


följa klangen


när klangen sjunker
ända
ned


stiger
klangen
uppåt




du står stilla vid bäckens
klangpärlor


min älskade
dröm




jag sträcker handen


till


det släckta
*





Inga kommentarer: