onsdag 13 juli 2011

den 4 juli 2011

du stiger in i natten
du kör bil
du kan ej se vägen framför dig
varför ser du ej denna väg
du ser den ej ty du blickar stint in i backspegeln


det ger ett mummel
ett missnöjesmummel och det är inte murmeldjur


för si dessa gräver gångar
och somliga av dessa älskar så kallade röjda skogar
där sikten är frambar


hur skall vi veta det vilket är er vilja
det råder ständiga mummel
mummel över regn
över blåst
över ej inkommen värme
värmen vandrar in och med ens är det mummel över värmen vilken kom


himmelsansikte veckar pannan
uttala orden tydligt
lägg dem ej i hårt inslagna paket
först skall rosetten dras ut
knuten lösas
tejpen klippas
papperet vikas ut


lev sedan med vad allt detta är tillverkat av


de står i floden med uppknutna kjolar
sommarfåglar svingar sånger
tonande
de har tvättbrädor lutade till
och de skrubbar smutsade kläder
visst är dessa tvättbrädor förunderliga
hör sångerna se vattnets lek
det är skönhet


och visst är det att undra över eller vandra med
varför heter det tvättbräda


… mer än så blir det ej i denna skrift
*






ni strödde min aska in i vinden
i havet ser jag


dig
äntligen




du ser mig i den jag är
i ditt ansikte är jag vacker
genom dig upplever jag mig vacker




ser dig
tända alla ljus runt bädden


strö rosenblad i lärftens
vita sidenhänder




du lägger dig invid mig i
vår molnbädd




mitt huvud vilar på din
vackra arm




jag fryser ej mer




ur en av lågorna läser du
sagoskogens skönhet


detta




har jag


alltid drömt om




du kysser
min panna mjukt
mina ögon
in i varmvingar
min mun
med ditt fjärilsljus




håller om mig in i sömn





Inga kommentarer: