lördag 30 juli 2011

den 25 juli 2011

vi stiger in i denna sfär
jordesfär
upplösta
böjliga
mjuka


saktavarsamt förs delar samman
brosk
stelnar
ben växer samman


benvävar
broskkuddar mjuka
drömdun


kroppen
vår kropp
är


sammanväxt


ser lekar barn lekt
skulle vilja säga älskat: upprepningar, tittut, fingerramsor, tåg samt bilar i långa rader
gräva gropar
bygga
torn
blåsa omkull
gräva sand i hink
välta upp och ned
sandkaka bjuder jag dig


alla dessa lekar visar barnens hågkomster
upprepningarna vilka till viss del är årsrytmer
dagsrytmer
dygnsrytmer


organrytmer


tittut du ser mig ej då du håller för ögonen
eller då barnet blir större – kurragömma, dessa tittutlekar är kittelrus för barnet
fingerramsor, jag visar dig din kropp älskade barn
jag visar dig ditt hus


ja, jag är en husvisare – giver dig urvalsmöjligheter
du möblerar dina rum
du
möblerar
dina
rum
för att du skall trivas


form kan byggas kan raseras samt byggas upp igen


genom styrkt baskunskap
genom förstärkt grund


gropar; jag begraver samt jag lägger livsskatter däri


moder vår moder renar


och så denna underbara sandkaka
tusende sandkorn
delar är en kaka
tåg
bilar
pussel


ur helhet stiger bit
blir
helhet


ständigvarande upprepning
*
(buketten)


buketten har vissnat nu
i hennes kammare


hoppets
brudklänning är
skrynklad


leende
viskar
hon ut


kära
du bar aldrig den klänningen


den var dina systrars


och hon log
och hon ler


i kärlek


vid
deras leende ansiktens livfyllda


hela mitt hus låg i vila i det jag eldat klossarna i nedomhymnens omdanande markhägn däri stygnen ordnades vari sömmen manades in i lugn hjärtstänk våra steg in i livsmötande regnflätan


och natten
natten slog mig i klarhet
därmed andades jag mitt hus vila


såg det öppnade
själsmötet vilket alltidlänge förberetts
av godhetens moder
jag vägrade aldrig gå ut i natten
dog bort ifrån mig själv
såg handen vilken förberetts
avklädas sin mantel i hans vägran
därigenom dog jag gång efter annan
av svepskälens svingade machete


inväntade svepsjälens vaknan
i regnbågslunden




buketten har vissnat nu
i hennes kammare


från takspricka
faller droppar
vattnar


kastade mig i havet från klippans sista utpost


vågen
vågen svepte upp
en virvelvindsvåg


din hand


omfattade
lyftande




*
(fjärilsknyte)


lilla fjärilsknyte dröm


fäll ut drömvingar i solängsvinden
*
(passar mjukt)
tallar lutar sig


lutar sig
till
varandra


i asfaltens harnesk


hårdhändan


tallar spräcker det av oförstånd lagda


tallars grenar rör vid
varandra


vriderflätar
sig
närom


tillsammans




och berget
berget öppnar
sina väggar


deras läppar passar mjukt varandras


regn
regn


faller rosenblad




rosor stiger ur




bädd

Inga kommentarer: