onsdag 13 juli 2011

den 10 juli 2011

förklädd är inte att överge dig själv
det är att stiga in i
ut med
ditt inre


i dagligvandring synes din yttre gestalt


nu
träder du ut i annan gestalt


en annan gestalt vilken inte är annan
denna gestalt är egentligen du
”din sammansatta gestalt”
din ”samtagna gestalt”


att vandra med ärvda kläder är icke att stjäla
och det ärvda är ej lånade


visst kan du säga att det ärvda är en gåva


det förklädda kan vara att säga;
jag döljer mig – mig – detta för att i renhet – genom mitt inre – framlägga mina gåvor till dig


och denna gärning är
ren kärlek


det är att göra själen ödmjuk
genom plågovandringar – ej uppsökta – samtidigt sker ett lyftande
skolningsvägen kan kännas slå hårt, stundligen slå dig till marken
och därigenom göra dig ödmjuk


och detta skeende är att göra ödmjuk samtidigt med lyfta


åter ser du;
nedstigande hand i hand med uppstigande
eller
nedstigande är uppstigande


och frukta icke fruktan ty fruktan är kärlekens dotter


i ditt förklädda – vilka färger bär du
rött; kärlek
grönt; hopp
du bär vitt; tro


dessa är dina inre färger


hur når du dem
i det yttre är dessa vilja minne förstånd
alltså – genom skolningen av viljan/vill, minne samt förstånd
uppnår du kärlek, hopp, tro




dina läppars ord i det synliga är viljan/vill, minne samt förstånd
till i det inre kärlek, hopp, tro


du bär en underklädnad vilken är strålande vit, tron gör förståndet tomt till vishet, gör förståndet tomt till vitt ljus, detta ljus kan du ej möta innan du är redo


hoppet gör minnet tomt, hoppet är ett slags skydd mot världen en slags mellanklädnad


därigenom kan kärleken helande verka, kärleken renar viljan
denna röda färg är en högröd ytterklädnad


åter ser du den svarta modern, kolet: svart är jag – det vill säga: jag är utstigen
stigen ut ur det förgängliga
diamanten är vitt ljus är mångfaldens prismaregnbågsregn




såg mig i spegeln
insåg


det är över
nu


plåga icke din själ
drick ur källorna till kärlekens vetande


och dina ögon skall
omedelbart fyllas av strålglans


och haven
haven upptager fotspåren
fotspåren instigna i sanden
i kärlek omvandlas dessa stigar till moln




se spåren tillintetgöras
till intet skapas
detta för liv






stråle av mörker
andas mig nära
upptänd
vilja
till ljus


allt det förståndet ej vet säger det vara hemligt
hemligt
hemligt är ju
oftast
oförklarligt


plåga icke din själ
drick ur källorna till kärlekens vetande






tändsticksasken
en skallra i din hand


bär löfte om
eldväckan


i skogsgläntan
alldeles nära bäcken
skogsbäcken växa en asp
spröda
åldriga
höga
till stickor
till stickor vandra de fosforerande svavlande in i ask




tändsticksasken
en skallra i din hand


bär löfte om
eldväckan


träden har sina rötter instuckna i
mörker
är det mörker
är det tofflor
träden har sina rötter instuckna i tofflor mjuka
kanske kan de tyckas vara hårda
döm dem ej så hårt – tofflorna - jordarna
ty träden har en vilja
en vilja vilken är; kärlekens helandebud
träden sträcker livet uppåt utan tvekan utan en tankeil om allt förfärligt vilket kan drabba
träden har en kärlekens helandebud
sträcker livet uppåt
susar blad
allt detta sker genom ljus genom värme


här talar vi om hur träd blir tändstickor
sörjer träden över detta faktum
hur skall de kunna de ser elden ty de är elden
tändstickor ligger i asken
i en ask vilken kan öppnas
öppnas samt stängas
alveolandning


tanken – förståndstanken sägs vara en gnista och detta är exakt det vilket sker i det du tänder stickan
stickan upplyser samt tänder eldkällor/värmekällor


inom denna lilla sticka lever hela trädet
fukten trängs ut
detta för att trädet skall givas förmåga att brinna
och i det att egensjälvets alla begärseldar bränns ut
uppstiger
behovselden


ser du de vita fjärilarna
de är vita
var och en av dessa vingar lystrar till behoven
samt andas behovsfärger till bär kärlekens helandebud


vita fjärilkar
manna från himlen skänker mättnad till behov
skänker färgmättnad
färgmättnad gives till behov


i det att en människa skadas svårt är det brukligt att denna söves samt lägges i respirator
vi kan säga; människan, väsendet söves för att smärtan ej skall ta över
det starka ljus barnet möter i det barnet nedstiger, stiger ut ur modern är skärande i ögonen
därför söves den skadade
den skadade ”fälls” in i mörker
fälls in i mörker och trygghet
hur kan jag säga mörker och trygghet
därför att i detta mörker upphör de sinnliga lustarna eller begärseldarna


det du har behov av i detta tillstånd är denna smärtlindring – detta för att ögonen skall vänja sig vid ljuset
det du har behov av i detta tillstånd är denna smärtlindring – detta mörker för att läkas


en skada av ditt instrument
på ditt instrument har uppstått, har tillfogats
ett tillstånd ett sjukdomstillstånd och i detta sjukdomstillstånd är du inte alltid klart medveten om dina behov – goda händer tillser dina behov
i detta livstillstånd måste behoven tala
begären friläggas samt upphöra


allt detta är för alltet för helheten gagneligt ty behoven är urkällans andning


detta mörker och denna trygghet är för att du ej skall förtäras, förfäras – för att hindra dina plågor från att äta upp dig. för att lindra dina plågor
inte för att undslippa plågorna, det är dock så att då plågorna är för höga desillusionerar plågorna dig
plågorna utsläcker hoppet
hoppet vilket är duvans grönskande kvist vilken metamorfoserar minnet
och detta är exakt det vilket skedde i arken med arken i berättelsen om noa eller noaks ark


aspen växer vid skogsbäcken, vatten stiger upp – droppar stiger upp, droppar sköljer ur din mun vid andning, dessa droppar blir mörka moln
vattensäckar
jag vattnar dina öknar med vatten




hör du regnet smattra
rytmiskt
hör du fingrar smeka tangenter
svarta
vita
vita svarta
metronomen ljuder


varje droppe är en resa av en nanosekund
skönhet


det är en vacker dag att resa
*




(och haven)


upptar fotspåren i sin mun




purpurfjäril vandrar in i den mörka natten
ut ur sig själv
bort från allt


upptänd av






längtan




din längtan kan du ej släcka
den är lanternan i ditt bröst












stadskärnas neon
skär mina ögon
arytmin gav mig yrsel


ödmjukt
med vänster hand över bröst
ber jag
stråle av mörker


in i högra handen




jag höljer dina ögon




plåga icke din själ


drick


drick ur källorna till kärlekens vetande


och dina ögon skall
omedelbart fyllas av strålglans




och haven
haven
upptager
fotspåren




fotspåren instigna i sanden
i kärlek omvandlas dessa stigar till moln




se spåren tillintetgöras


till intet
skapas


detta för liv




stråle av mörker
andas mig nära
upptänd
vilja
till ljus










i mörker smyger jag ut
så starkt

starkt
längtar jag till eldarna




valnötslunden vandrar jag in i


i dröm


i dröm delades skal




av hårdnäbbsklor




tanken
tanken flyter in i stjärnflod


och haven


haven
upptager
fotspåren


fotspåren instigna i sanden
i kärlek omvandlas dessa stigar till moln




de mörka molnen är vattensäckar
vattensäckar till ökenvandrarens snörda strupe




oasen blommar i ditt bröst
se lagunens skönhets ocean


dyk in i det okända vilket är
kännbart
alltid
är






vattnar dina öknar med vatten




hör du regnet
smattra
rytmiskt


hör du fingrar smeka tangenter


svarta
vita
vita svarta


metronomen
ljuder


lugn
finn din rytm rytm rytm




varje droppe är en resa av
en nanosekund




skönhet


det är en vacker dag att resa








i mörker smyger jag ut


så starkt





starkt




längtar jag till eldarna




sticker ned mina tår i jord
ber tår rotas




sträcker stam
sträcker armar
fingrar






valnötslunden vandrar jag in i




lägger svarta sammetshandskar över mina ögon
sveper svarta vingar om mig
vilken fågel är jag i
nattregnens
dansvirvlar


metronomen är
en uppstigen trumma
i dina händer




du smeker trummans hud
levande
min hud
är




frågande




flyger in i nattens mörker


mitt i


mitt i cirkeln




livets




synes måndroppe upptändas




skimrandes
skimrandes mina ögon


i det mått
de orkar


se






så starkt längtar




jag








i en av alla stunder
målar mjuka
penslar


himlar mörkas
kalejdoskop




vandrar stråle av mörker in




månmoder
kupar
händer




silverbäckars rena vatten rinner
rinner ur hennes ögon in
månmoder tillsäger mig stiga i




jag lämnar alla kläder på stranden av






mina kläder är
avklädda




förklädd


i annan skepnad
döljer jag


mig




för att i renhet framlägga mina gåvor till dig


älskade jag är inte förklädd
jag döljer mig för att du skall finna mod att framstiga




väntar dig
endast du finner vägen




sidenvägen




tändsticksask
en skallra i din hand


bär löfte om
eldväckan




träden har
rötter instuckna i


mörker
är det mörker
är det tofflor


träden har sina rötter instuckna i tofflor mjuka
kanske kan de tyckas vara hårda
döm dem ej så hårt – tofflorna - jordarna
ty träden har en vilja
en vilja vilken är; kärlekens helandebud


träden sträcker livet uppåt
utan tvekan utan en tankeil om allt förfärligt
vilket kan
drabba


träden har en vilja
kärlekens
helandebud


sträcker livet uppåt
susar blad
är i rot är i stam


allt detta sker genom ljus genom värme






i skogsglänta växa asp
invid skogsbäcken


invid källan av ur


rötter äro instuckna
i tofflor
mjuka




ur aspens krona flyga de


tusenden
vita fjärilar


in
i


solpenslars visshet


i cirklande regnbågsvingar






trollslända dagslända nattslända
rör vid luftandning
låt pollenguld
andas
lugnfärd




i cirklande regnbågsvingar bärs
vetandetro in i ögons hjärtdimma




så är våra färger din önskans svar








sluter mina yttre sinnen
svart är jag


stigen ur
det förgängligas svaga länkar


upplever
styrkan i


är




och haven upptar fotspåren i sin mun




purpurfjäril vandrar in i den mörka natten


ut ur sig själv
bort från allt


upptänd av




längtan








varför fruktar du livet
fruktan är
kärlekens dotter






endast genom ditt avklädda
når




fingerljus din
hudskärpa




se sol silas i bladhänder


se det vilket sker




rötter skimrar
orange


barken andas
ringljus






valnötsträdens pärlor skimra gröna


bladfåglar är
minnen av
dåvarande


nu flyga bladfåglar in i
smaragder är hoppets vishet


närvarande




purpurfjäril
bär


din utslagna vilja
kärleksvilja






älskade jag döljer
mig




detta för




att i renhet framlägga mina gåvor inför dig




när du ser detta




lyft min förklädnads skrud
kyss mina läppars purpurfjärilar


älskade


dina läppars rörelse lyfter min fruktan in i det den är




och hon leder stigens
strör rosenblad till vår vandring












och jag ser valnötsträden
blommande


bära frukten av


är


halvor är ett













Inga kommentarer: