onsdag 13 april 2011

den 11 april 2011

jag vänder mig till leda om
till leda


till
leda


det är gott att vända sig till leda ty leda leder dina steg
leder stegen
stigen


stigen är en väg


i dikeskanten växa de


du kan dika ur markerna
detta för att de ej skall svämmas över, detta för att vägen ej skall översvämmas


i fjolårsgräset andas de
i diken växa de
känner mig ense med tussilago
för en stund
soldansande
glädjandes

sinas de
så växa bladen
kanske kan jag då skänka skugga
ja, jag vet ej längre


vet ej


ejvet


ej
vet


uppgivenhet
uthållighet


kanske skall jag kisa ut genom fjolårsgräsets fingrar


andas vindarna vilka rullar
valpar vilka rullar
barn vilka rullar


rullar glädje över mina marker fuktade av tårar
de tårar vilka vattnar tussilagon


ja
jag vet
ej


det jag vet är att jag skall andas uthållighet
samt inneha tålamod


*
(skeenderosens vingar)


hur kan det komma sig
att moln seglar in


detta


trots min egen ständiga påminnelse av ljusorden


har ej sökt
svarat har jag






och jag söker ej
har släppt alla kläder




molndroppe kysser
hud


rinner nedför nacke
rännil
bäck


pulsandningslyssnan




ser du då icke
himlens


himlarnas
klarblå hav


ser du icke molnens sagolandskap
skapanderiken




så sätt dig här
här invid viloträdet
luta dig
till


vågar du tysta
dig helt


upplev hur
det är inte farligt


viloträdet sveper mantel över dig


vävd av
gräs


ja


visst är det så


varpen är gräs
tråd är ängsljus


ser du
blåsippsorden
blå purpur vit




så förundransvackra blad


blå
purpur
vit




vi lindar dina fötter
dina steg i mjuka mockasiner


upplev hans fingersöm


din vandring har varit lång
lång och mödosam




andas


andas här i viloträdets omsorg


vila dina händer i ditt bröst
vila dig i tröstefamnens tystblad
följ skeenderosens vingar


andas
andas


i
det




vilket är


snödroppens vingsegel


viloträd


lägger mitt ansikte i stilla
stilla dig ögonblick


ackvilejor


stiger ur


drömbädd


dina fingrar rör vid mina helt


nära
näre
*
ett liv skriver tolv vädersolar och jag är i den stunden så lycklig, jag har sett tolv planeter ej sju sökt namnen, endast mötts av varmleende… inte av människor av de goda vilka alltid är mig nära. sitter i begrundansljus och
tolv himmelstoner stiger fram i denna stund
samtidigt ser jag år 2012
*
sätt dig här under viloträdet
lägg ditt huvud i mitt knä


ser du molnen fara


hur vet du att det är moln, vem har sagt det
har ditt hjärta sagt dig detta
kanske himlarna är hav kanske molnen är öar


ser du molnen fara
vem har sagt… kanske är det du vilken far
*
jag skar sönder mig
andra skulle säga jag skars sönder
*
(och jag undrar hur länge ett hjärta orkar)

länge


längre än jag kan minnas


i fler årsringar


än


tårdropparna


tysthängen
apachetårar
månsilverdroppar


till silverskogen vandrar jag i de stunder


kvinnojaget ej står ut


där vaggas hon
av kärlek
i fler årsringar


än


tårdropparna


runt mina
stigar


tjärnen har kallat så många gånger


så länge
längre än jag kan minnas


har jag längtat


bli


en sten
ligga under mossan


jag skar mig sönder
andra skulle säga jag skars sönder


det


det ljuset i mina ögon


det ljus slutar aldrig
hur mycket jag än söker blåsa ut det
slutar aldrig stråla i hjärtat mitt




så länge




längre än jag kan minnas
har jag längtat


bli


en sten
ligga under mossan


att du


du en dag älskade


skall uppleva min andning


varsamt lägga din hand till
att jag får uppleva min pulssångs hjärtljus vakna


att du därigenom varsamt viker undan mosstäcke


i ditt mansljus stråla i det du möter




se mina blad
först kisa in i din solvind


så länge
längre än jag kan minnas
har jag längtat


och jag undrar hur länge ett hjärta orkar

Inga kommentarer: