onsdag 13 april 2011

den 7 april 2011

(liljevingar)
nu drömmer du
i rosengården


om taggar
vilka
purpur er ande


målar


höjder


blå


till


vita


liljevingar
*
(kärnor)
egentligen har allt en kärna
hjärtat är
människans
åter följer jag granen
granens rörelser
ser
lugnet
stillsamheten
vet rötternas vägar
så många gånger har jag krattat runt dem
kammat
borstat jorden
ser granar runt
inte nära
vet att rötterna är vida
ser granens yttre
så påtagbart
det vill säga, då vi stannar upp- betänk detta; skulle du om någon frågar dig kunna berätta granens yttre, dagens stundernas, ens ditt eget yttre.
släpper det, det är så myckna sovande fingrar
ser granen och stiger in
ringarna
årsringarna
är de snörkorsetter eller andas de
de andas till fyllo
det är vacker rörelse
andning i granen
hela
hela universum andas i
elementarisk andning


i en stund stannar jag i en konversation brevledes, det handlade i denna om ja, inre.
mindes alla gånger vi lyser genom våra händer eller vår hud med starkt ljus
så är orden;
hur många gånger
har vi hållt våra händer över eld
eller lyst genom dem med en ljuslåga
eller med en ficklampa
sett detta vackra röda
förundran


det är den färg barnet ser
genom huden


dämpade ljud
ändå de plötsligt påkomna
gör att barnet rycker till
kanske drar barnet i ... tömmarna...tyglarna...stanna
kanske är det en pekpinne
stanna


in i dämpad ljud


de vackra ljuden vilka är då vi stiger in under ytan
i havet
i sjön
eller varför inte i badkaret


ser de röda slöjorna
så låt oss vandra de dämpade stegen i ordet dämpades innebördsljus


och inte går vi runt i cirklar
möjligtvis ljuscirklar då vi ser stegen
människor suckar över detta att gå runt i cirklar
se livets cirkel
våga upplev att du står i mitten
faktiskt är du navet
i bilder sagor fabler mytologi i allt lever bilden av glödsolen i mitten
vulkaner söker visa oss detta
ändå
begriper vi ej
griper vi ej om svaren i kärlek
leonardo da vinci visste detta då han tecknade mannen med utstäckta ben och armar i fullständig harmoni. (vitruvian man)


och glöden i mitten
allhjärtat


vårt hjärta
vi för strider
blodiga
slår oss
stångar oss
genom friden strömmar friden
helande


glödsol
hjärtsol
i allt
lever svar
se vindarna
vindar andas livfyllda


baldakiner böljande
många suckar


egentligen är vindarna goda bildgivare
de är det


visar oss vad vi gör med oss själva då vi går emot
vinden visar oss detta genom att bli mig eller oss
i det visandet är vi vinden
*
(kaffebönor)
jag har lagt alla bönor
kaffebönor i
kvarnen


den vilar tryggt i mitt knä
kvarnen
de stora stenrundlarna maler
vattenskovlar öser


forsen virvlar
stenar blänker


veven för jag medsols


min vilja är att se huruvida


kvarnen
bönorna
för mig


huru vida


solvindar smeker mitt ansikte
dalar böljande
cikador
vänligsteg


röda bär
i smaragdblads ja


vad


aromen
stiger


locket lägges på




ikläder mig kvarnvingar


lägger mig i vinden
koppen föll
ur min
hand


tiggarskålen
*
(sjönyckels klicksång)
river drömsegel
långa band


dunk dunk dunk
vävstol kammar garn


trasmatta
matta
flyg


läser vackert knutna mönster
fransar
målar


tårregn


faktiskt var det så


regntrumman ljöd i natten


svepte snömolnsvävar in i sömngivan


spann mig tråden av regngåva
vävde vävde sömmade


skrud av regn föll pärlande ned över
speglade mig i en droppe


dansade regndanser in i gryning
lyckligklingande fötter


ackompanjerade av regntrummas fingermjuka händan


hör och häpna


skruden
skruden flöt ut
och jag med den


jag är en sjö i skogen
ditt ansikte speglas i


sjönyckels klicksång
*


(slut dina vingar om din kära käre)


slut dina vingar om din kära käre
din
älskade


visst är det fantastiskt ett ord
ett gemensamord för till kära käre


se


himmelskrona möta jordekrona




se


eldögon dansa i eld


eldagater
tigeröga
orange safirer


omsluter dina ögon


se


eldögon dansa


i eld lever himmelselds jordevärman


slut dina vingar om din kära käre
din
älskade


visst är det fantastiskt ett ord
ett gemensamord för till kära käre


se


himmelskrona möta jordekrona


(beredelseberörelse)
det finns intet levande väsen vilket ej har behov av
mötesljus av mötesvärme så är det
det är ofrånkomligt
ja det suckas över regnens sånger hur kan det komma sig
vänd ansiktet in i regn
regn rör vid ditt ansikte
sköljer sporer ur
jag sporde dig där under hasselns bjällror
i aftongrinden
vart är vägen till solgrinden
kolibri kysste kinden
du såg mig tyst in i ögon
då sporde jag hur stegen skulle lindas
pärlande vingar svepte nattsviktande
du pekade och sade
följ regntråden
tråden följde jag
kom till östans ögonljus
där mötte hon mig den fagra med morgonstjärnan i handen
med stjärnhoven stigna ur spann i kjortelfållen
sätt dig här vid min steglinda så skall du snart få se
hon lade handen till mitt hjärta
lade morgonljussjal över axlar
det är då jag ser grinden solgrinden öppnas
nio vitskimrande morgonaplar betar stilla i ängen
och där i trädlunden träder de pärlor på band
och där i trädlunden höres fåglar väcka råden
jag ber er till råds
hur skall jag finna vägen
du vandrar den
nio vita aplar stå i ring runt mig
sov vackra fjäril sov här i solvindens silkeshänder
nio aplar snuddar vid marken springer in i solängen
sakta värmdes mitt inre
tråden lindades ut
mindes svaret
följ
tråden
sträckte mina vingar
solblad baddade dem torra skimrande
alltmedan jag såg regntråden växa
tråden är en bäck bäcken är en flod floden är en å
inte en å oh så vackra ljöd sångerna
seglade i lönnens hand in i vida havens famn
sländor gav oss segel vinden blåste oss in i hamn
vilken var hamnens namn
helt enkelt famn
däri slumrar jag nu sött i visshet
av beredelsens berörelsens ljus
av beredelsens berörelsens värme
och jag frågar var stund
vem är du


(regnfingrar)


sitter i glänta av natt


ormbunkar
ormbunke vackras
strängar


är harpans
är lyrans
silverklara strängar


mina fingrar lockar klangljus ur


en
låga skimrar


det är ej
en
låga


regnfingrar spelar i natten
droppar
droppar
droppars


längtan för droppar samman


sjöfingrar
sjöhänder


andas
andas


musiken lever i mig


flöjtens toner
ljuder runt mig
eller


är det
vinden


porlande klara källådror


bäck
å
flod


så vackra ljusrörelser smeker stenansikten


ur stenars munnar
flyga




regnbågsfjärilar


luften
vindfolken
vibrera ljuskyssta


pärlande vingar susar
susar


den där ensliga vemodssången
rör vid pollenögon


han är vördnads
vacker


vitguldsmantels
sidenskimrande
sammets
fingrar


följer
andning


jag stiger
lyfts


upp


vi svävar vingsnuddande nära


i en stund
famnar vi drömmen


regn


regnfingrar spelar i natten
droppar
droppar
droppars


kristalljus
möter morgonstigande steg


in i
dagsländas
vingar


musiken har stillnat
lindar in mig i dunhänder

Inga kommentarer: