fredag 1 april 2011

den 30 mars 2011

varför
lyfter vi ansiktet uppåt då vi lyssnar
då vi talar om kristallsånger


har du sett den lyssna vilken lyssnar djupt, den vänder ofta ansiktet till bröstet
skulle du skriva gesten
är den en inåtgående spiral
eller en grodd i väntan till spirande
skulle du skriva gesten är den det böjda grässtrået med droppe vidhängande vid spetsen
stjärndroppe
soldroppe
måndroppe
skulle du skriva gesten är den liljekonvaljen
blåklocka
är det alla blomklockor, kalkar
dessa vattnar markerna med sin ödmjukhet
vattnar markerna med den ödmjuka handen
hjärthanden


ja varför hänleds – härförs skönheten till himlarna då ni är himlarna
kanske är det att minnas ert själv – inresjälv


i jordens inre grottor
lever kristaller
lever kristallminnen
lever ljusorden
dessa strömmar ur hennes bröst
skulle du dagligen i varje stund se det vilket sker
då skulle du se stavar
linjer
ja, det enklaste sättet att beskriva detta är genom norrsken sydsken
så kallade himlafenomen


det går att läsa sin frambild
det går att skriva den
att förändra den väg du skrev
är det möjligt, av andra
ja
det är möjligt att skapa fördröjning, förlänga tvister
twisted är ett vackert ord
det är att spänna bågen med pilen samt ej släppa, hålla bågen spänd i kramp
det är att tillåta någon att tolka din väg
tolka är den låsta tanken
är det möjligt, av andra
ja
det är möjligt att skapa fördröjning, förlänga tvister
twisted är ett vackert ord
men
varför söka förändra det vilket är
det skapar – gör så mycket ont, smärta att det är svårt att föreställa sig
det är att förlösa ett barn innan det är redo
det är att väcka den kropp vilken lagt sig till sömn samt vandrat vidare


så varför vändas blicken till himlarna
var gång du vandrar
stiger kristallsånger ur hennes bröst
fortplantas
stiger ur ditt bröst
fortplantas
stiger
stiger
sjunker in
*
(nyckelsångerna)


denna natt ljuder sångerna
nyckelsångerna


vemodssånger


stiger ur rosenskålen du bäddade mig med
dina bara händer


vad är din vilja


överallt synes kristallblad
bredda ut över marker


vad skriver din vilja


sömnskrudens vita trär jag av
lägger mig med
bröstet nära intill
synliggjord jordyta


vad rör dina viljosteg


kristallsånger fyller mitt inre


i din nattdröm
sänder dig rosen doft av sitt inre


denna gryning ljuder sångerna
nyckelsångerna
vemodssångerna


stiger i rosenskålen
i din fönstersmyg
*
(gled nedför berget)


skrov brisera
mullrande
salvor


kanoner laddade med sextanters mätvinklar
snäva likriktare




delfiner målar ljusbroar
valar sjunger djup


havsfågel lyfter
vingar
snuddar vid vara
varandra
himmelsfågel skimrar
i deras nuddande




idag råder icke valsverken
öronen fingrarna orkar ej höra
de skär mig
sönder och
samman
idag råder ej valsverken
tolkande tankars
låsta


viskar


jag är


jag


är


tog tankens härdar
kastade dem in i vindar
såg glödögon förbrännas i sol




i denna dag råder ej tankens spader


lagt kort ligger


blanda mig ej som du vill


lyft mig varsamt ur askens värn
slå ej leken i bordet
mina rötter är
djupa






fingrar
sållar
kupar


korten rinner
leken ljuder


blanda
mig
ej
som


som
du
vill


inte som
du vill


jag


är


liv


livslevande




falskspelen
bränner
gör ont
gör
ont


torne ringen släpper falkvingar fria
finner handen


lagt kort ligger




han bär hennes band


hennes väna ögon avkläder honom
rustnings glans
hon vet




de


de älskandesvarande
stiger i skogssjös lagun
trädfolken kupar händer
lovverkan susar


i lövade salar tändas kristalljus
lovade
lovar de varandra
varande


maka make
äkta skapande
till
för




plocka plocka
plocke pinn


fingerdyna knorrar
knölig huvudgärd


värker


stickor
plockas
ur fingerblommors insignier


plocka plocka plocke pinn
röda gula blå
utan darrning
utan rullning redes trassel ut


bröd doftar i skogens stenugn




vindsegel lyfter
orosmoln vilka borrade in sin nöd
gavs ej tillträde
lyssnande
planterade dem i
växaträdgård




såg barnen dansa


skomakare sitta vid
livlyktans milda skimmer
syr mjuka vägvaggor


barnen dansar med nya skor


fötter i
blomstrande steg




granars vida mantlar
tallars djupa




står på den nakna hällen


tallen släpper
bark


med silverblad i handskål
mellan tumme och pekfinger


täljer jag barkbåt




jag glider nedför berget
in i hands livkupa




skogtjärn
sköljer
stigkupa


falkenär hälsar gryningssångens bejakelse




gled nedför berget
kunde ej annat göra


han ler
*
(Kan ske är)
så ofta frågar jag mig smärtan i mitt bröst
vilken river mig
slungar mig emot vasständer
käftar
malande


rovdjursslitande
de såg ej rovdjurens sannliv
hungern vilken drev dem närmre än de bar vilje till


de jagade ej i rabiestörst
de frågade
tackade


åt sig mätta i lovsångsjubel
det var röken vid kokeldarnas stenring


de såg ej deras hungersnöd gjord
av ägandedreglande skövlandehänder


såg ej gryten
ungarnas gnistrande livlek
makan makens kärleksögon
de vildas frias harmonisånger


såg ej hennes hans
kärlek
elden vilken brann vakande i skogen


stammarna silade
gnistorna
kammade lågornas
flammornas
mening


stövlar släckte elden leden
den slutade aldrig pyra
meningen blåser nu
lätt däri





ofta


frågar jag mig smärtan i mitt bröst


jag vet dess
namn


och det får mig att vilja förenas med trädens kronor
ett vaggande blad i snodda fingrar
fågel vingad flyger moln
fjäril dansar ängsljus


kysser ditt ansikte då du badar sol


det är den ensamnes


namn


jag vet dess namn och frågar smärtan




varför


kan ske
är jag en rovdjursmoder


vilken gråter mitt blods tårar
av orörda fingrar i vårens spirande
*
(lakritsstänger)
i nattens sega lakritsstänger
tvagade jag mina burna kläder


där
vid kärrets bäckvaknan


nattskärran
vek upp
en strimma


allt är ej det du hör


stjärntrådar hängde kläder på
fåglar höll dem
så var min
dröm


jag sov in dagen
såg kläderna smutsade sönderrivna
mina fingrar
brända
svidande


kläder sönderskurna
är
vimplar i träden


hur skall jag kunna
sömma dem
samman


nål äger jag ej
tråd äger jag ej sländan har slutat snurra






varför
skall
du


skallade den vitskimrande




vandra i din nakenhet


jag bara stirrade in i det frusna




rös
*


(hur)
hur skall jag kunna
i denna frusenhet




jag behöver
nål
behöver
stjärntråd




behöver
handföring




hur
vet du det


det är mitt hjärtas bön

Inga kommentarer: