onsdag 6 april 2011

den 5 april 2011

(heltvisst)
visst är väktarna vackra
ståtliga


vilka vakar över ingången till henne


dessa har druckit alla markers blod
andats
smärtfloders vallningar


renat deras gång


därigenom är de väktare av sannhetens ljus


de har smakat den förfelade stridens lögn
den ovassa eggen


den är nu slipad


deras svärd är korsade i


fyra vägars
vindsegel


ser du
mitten


sannhetens ljuskälla
*
det var i


det är i
kärleken och tacksamheten


jag tog mig igenom
i
genom
stormväggens pansarstål
ty jag vet
min kropps mjuka följsamhet


vet att det mjuka är starkare än all världs pansarvälden
vet att kärleken kan smälta igenom pansarstålets stormvägg


så skall denna stormvägg
skingras
skingras
i vindars händer
skall blad landa i
träd kronor
skall den lägga sig tillrätta i havs öga
ur denna rörelse skall droppar dansa
dansa på havets yta


skimrande
skimrande


ur dessa droppar
knoppar
skall blad stiga


vingar
ljusvingar


vilka kysser träds fingrar


så blomma alla
träds kronor
så bär dessa frukter av kärlekens andefamn


i kärlek och tacksamhet
stiger jag
igenom stormväggens pansarstål


i tillit till
den jag är
därigenom är jag i förmågan
att möta dig i
den värme i
det ljus
jag är


ja jag vet att allt rumsligt endast är
bilden av det jag blir
genom att tro på dessa väggars förbud


ja i kärlek och tacksamhet
löser jag dem


och jag ser väggar vikas ut
ser rosor stiga
ur deras taggar


jag breder ut mina händer
upplever att detta är gott


till denna trädgård älskade
bjuder jag dig
du
vilken är den hand jag alltid väntat
jag är nu fri
i möte med dig


fri i insikten av
vem jag är
och jag vet att jag kommer att falla
i kärlek och tacksamhet tar jag emot fallen


ja jag vet detta
jag vet att du kommer vara hos mig
vet att våra händer kommer att
leva i stödjandegests
djupa innebörd


ja jag vet jag kommer att falla
så gör vi alla


faller


vi gör detta ty det är vilans
schamballa
samarkand
detta är vilans insiktsväg


för så gör alla blommor
alla levande liv
vi släpper


kronbladen till frö


och älskade
i kärlek och tacksamhet
vet jag att vi en dag skall mötas


det säger de mig
och jag lyssnar
till dina steg
nära


jag drömmer dig nära




och visst kan jag bli naknare än så


jag kan bedja solkvarnen mala mina vitnade ben
bedja himmelsvävare väva
så att jag kan breda ut denna vita sammetsmantel
till att mjuka din steggång


älskade


jag kan bedja
solkvarnen mala mina vitnade ben
strö vitmjölet in i vindar fyra
be regnen till vattna marker med min kärlek


älskade


så kan jag uppleva dina steg mötas av
grönskans fägring av
blommornas doftregn


älskade


i de stunder dina läppar är spruckna
av ohörda ord du söker skänka
i de stunderna skall daggens droppar stiga ur marker
till att fukta dina läppar
i de stunder mardrömmar rider dig
skall jag kupa mina hand under ditt huvud
lyfta mardrömmen ur
be den rida maran in i ljusdalen


för att uppleva dina steg mötas av
sädens solguld av
sädens månsilver av
sädens stjärnsådd


så kan jag stilla din hunger
så kan jag skänka dina ögon näring


i kärlek och tacksamhet möter jag dig
detta är min svarsvilja
mitt drömsvar


och visst kan jag bli naknare än så
så kan jag skänka dig doften det kärlek är
*
(frågecirkel)


såg henne nalkas
den vördnadsvisa


bara fötter
stenar kupade blad runt stegen


i hennes hand följde staven
rytmisk stegandning
fröbjällrande steg


hon stannade vid min eld
så vackra djup hennes ögon
vi satt i en stillastund
vävde tystnadspärlor


hon vaggade molnskuggor stilla


jag bad alla folken berätta mig sitt hjärtas svar
vi hade flätat en korg
en korg utan botten
utan stag
utan stöd
utan handtag
en flätad rundkorg med öppning


tror du jag är en brunn frågade korgen
väntade mitt svar gjorde hon


nej jag tror ej jag vet din härkomst


gott
så sade korgen
lägg nu hjärtvärmen i mig
så jag kan öppna ljusen genom mina ögon


lade alla svaren in


satte mig vid månsilverlyktas vita sken
sömmade med nål av kristall
tråd av haven


lapp till lapp
sida vid sida


i gryning var lapptäcket klart


det


lade jag över jorden


så vacker strålar hon
i sannhetens mötesljus


så sade


hon


den vördnadsvisa


vi satt i en stillastund
vävde tystnadspärlor


hon vaggade molnskuggor stilla






(naknare än så kan jag ej bli)
dagens ännu silverspindel
spann trådar
pensel
mjuk
målade


i kvällssolögas glödkol
dansar jag stigar aldrig vandrade
av pensel
mjuk
målade


lade mig i vilohöljes
granrisbädd


svarta svanvingars sveper
gråskimrande ur molnsvanar
vita seglar de guldpärlade


väckes av en lätt smekning
trodde dig stå vid min bädd
drömmen var det vilken smekte mina ögon


hav förbarmande över mina drömmar


kasta mig icke till
kloreven




mina nakna ben
nu vitnade ligga i ökensanden
naknare än så kan jag icke bli


älskade


då dina sånger tystnat
lyss då till vinden vilken spelar mig
sjunger min bröstkällas stämma till dig




då du fryser i ökennatten
sätt dig vid min hjärtglöd


och då du passerar ökenstädernas övergivna
skall jag svalka dina ögon med soltonens harmoni
med soprandroppars klara färger


älskade


då dina sånger tystnat
lyss då till vinden vilken spelar mig
sjunger min bröstkällas stämma till dig


lyfter dina fötter ur
brännheta splitterglasprismors oäkta
giver dig vingar flyga in i oasens
hennasmyckade händer


älskade


hör då hur jag sjunger er kärleks lov


naknare än så


kan jag
ej
vara
*
dagar nätter rinner
virvlar


sakta


solmantel vid bredes ut
ur gråsvanars moln


vita seglar de
guldpärlade

Inga kommentarer: