fredag 22 april 2011

den 22 april 2011

jag förlåter i ljuset av mitt själv


jag förlåter allt det jag mött i ljuset av mitt själv
jag förlåter mig i ljuset av mitt själv


i ljuset av mitt själv förlåter jag mig
förlåter jag dig

ty vi är alla
ett

*
de säger

det sprids så mycken glädje samt ljus
genom
detta
kors


detta kors
se korset
det skänker oss så mycken glädje
genom detta kors sprids så mycken glädje samt ljus


se varifrån korset kom

timmermannen gjorde detta kors
det sammanfogade han
sonen bar detta kors
var det sonen

korset skall ni se

se han bar det på ryggen

de planterade detta kors

i jordar
vattnade detta kors med regnen
vindar fyra förde behov till
lindrade
smekte
rörde vid

elden
etereld
värmde detta kors

och andeljuset strålar
i gudomens ljus
och ni i detta

själens skönhet strålar i andeljuset

detta kors spred sina rötter

så ser du korset läggas i jord
han lades i grotta

stenar vakade med honom
över honom
genom honom
han vattnade stenar med sitt ljus
hon rörde vid dem med sin värme
hon vattnade stenar med källans klara månsilver

du ser korset spira

rosen
taggarna

de vilka stang hans panna
därur steg rosenpärlor

du ser taggarna
de vilka stang hans panna
en cirkel runt pannan

dessa huvudets taggar stinger er
de skall sjunka in i edra hjärtan

jag säger er
plantera era kors



dessa ord har med labyrinterna att göra
med stensättningar

därför lägges cirklar runt

från var kom virket

virket kom ur trädrikena
träd dina steg
träden vandrade till

träd
träden är en bro vilken förenar himlar och jordar
jordar och himlar
detta är gesten
kärleksgesten
säger dig

allt
är
ett

spikarna frågar du

du möter dem var natt
du möter dem var dag

du möter dem var stund

varur stiger
färger

varur stiger helandeljusen
varur
stiger
helandeorden

spikarna
varur kom dessa
ur bergens
ur allt ådror
av visdomsögons vishetskraft

ur stjärnor
ur planeters ögon sammansmältes dessa

vari sattes spikarna

spikarna sattes i händer i skeende
i fötter i steg

då detta var fullbordat
då spikarna förenats med kroppen ”splittrades”
det vill säga upplöstes de samt återgick, förenades med stjärnor
så tala de genom er
det vilket är

jag är


i själens djupa visdom glänser i bemärkelsen lever andens ljus


jag förlåter i ljuset av mitt själv


de säger

det sprids så mycken glädje samt ljus
genom
detta
kors

*
det är nu den vandring inom vilken
inom vilken det är lätt
så lätt;
med fjärilsvingar flyger du bort från dig själv
fjärilsvingar flyger bort
bort från sig själv
sig själv

sig
själv

våren
vårens andning
vår en
vår ens andning

vårens vandring
kärlek kysser
kysser vart sovande blad
kysser
var sovande kvist

kärleken
eterns eld

etereld ren brann i höstens vandring
röda blad
röda lågor
bad himlarnas blommor in i blom
kärleken kysste
kysser
kysser vart sovande blad
kysser
var sovande kvist

kysser himlablomning
stjärnljus stiger
stiger in i vårt bröst

hur kan de blomma i himmelsängen
hur kan de skimra tindra i himmelsängen över markerna
över markerna i vinterns vandring
i vinterns vandring då de är
är i vårt bröst

förglömmandet av sitt eget väsen är i bröstet
i stjärnängen
stjärnängen minner dig
om detta

om
aum
om

minner dig
i detta

liten fågel lever i ditt bröst
hjärtats vingar rör mjukt vid din källa

därför är stjärnljusen
närmre
i höstfamn
i vinterfamn

i hösten regnar eldgnistor
järn
meteorjärn in i hudar


flyttfåglar återvänder i vårens vandring
det är så

det är


de ploga ej endast i himlar och i marker
de ploga i ditt bröst
det är så

det är


i ditt bröst
i allts bröst

ser du honom
hästen eller oxen drar plogen
ett v
flyttfåglar flyga i v
han håller handtagen lätt i handen
tömmarna håller han
remmar
band
håller han
eller tömmarna ligger över axeln
han håller vägen i sin hand
han ser säden mogna i solens ljus
han andas in doften av brödugnen
han ser sädeskornen
han ser allt
ser fram i ljuset av då i är
han håller kraften i sin hand
hans steg
kysser
liv

liv kysser hans steg

hans
steg
stig

kysser

liv


plog


flyttfåglar

ja

det är en vacker bild
utom er
inom er

betänk detta
bestänk detta

förr stärkte de kragar lärften
lakan dukar
kjolar
stråveck
skråveck

klara avgränsningar mellan yrkesval
mellan skråna
hantverken
hant verken verkan
förr stärkte de kragar lärften
lakan dukar
kjolar
stråveck
skråveck

skjortbröst
ja
de stärkte
det vita

jag skriver skrå
och ser stånd
högre lägre
alla dessa indelningar suckar jag och ler
ty plötsligt ser jag torg med stånd
färgglada med frukter grönsaker dofter glädje

ja betänk detta
bestänk detta
stänk detta vigvatten in i edra ögon
så skall stenen vältras bort från grottan
bort från grottan till sommarens fägring
det är en vacker rytm

att
leva med
*
(natteld)
tände en eld i natten

vandrade in i
begrundande
be
grund
ande

dansade mig genom
genom murar
murar barriärer

flög fri in i vindar

haven vattnade mig
i gryning rullade jag mig samman
i kupad


jordhand
*

Inga kommentarer: