fredag 22 april 2011

den 15 april 2011

den röst vilken talar genom väggar
genom dörrar reglade
den är
mildregn
är tystblads vingar
är ekens djupa rötters stämma
stiger upp
ur jordens sörja


sörja kan vara
lera
kan vara sörja – sorg
kan vara
värna om
ta hand om


är icke alla dessa egentligen vackra egenskaper
lervälling är en sörja
delar du ordet blir orden ler välling
och det gör barnet vid smaken av välling och
välling är
låt oss säga
bomull eller moln till magen
visst kan vi här tala om
intolerans av olika slag, det gör vi ej ty även inom dessa finns välling och välling är mjuk är lindrande
är tystblad
de övriga sörjorna kan ju var och en se det positiva i och det är postivt tillåta sig sörja, sorgsörjandet. du ser ju ordet sorg och det finns ett tillägg vilket är omsorg och är inte även det att värna om ta hand om, jo – det är så.
är du ledsen frågade mig en nära
ja, jag är ledsen över min egen oförmåga till att leva mitt liv
och jag ser hur svårt jag har haft att ta emot
vilket inte är vare sig märkligt eller konstigt. jag upplever mig redo att ta emot
dricka välling
linda in magen i moln
i bomull
mjuk


se barnet hoppa hopprep
ett tvinnat rep
en tvinnad snodd med handtag
repet är en båge
är en halvbåge
då barnet hoppar är bågen en cirkel
barnet står i mitten
i hoppande
ett handtag är i vänster hand
ett handtag är i höger hand
barnet hoppar upp och ned
så gör livsenergierna; ljus samt värme
så barnet där i mitten är föreningen
är kärlek


och visst behövs det precision för att hoppa hopprep
och i hela denna hopp – processrörelse pendlar barnet mellan utanför samt innanför
en tämligen igenkännande rörelse vaggans rörelse
moderns rörelse
gungan vilken skänker lugn


ja det är hemskt
det är svårt
se skövlande av liv
skördande
av liv
hur kan det komma sig att flertalet av människan så lätt ej ser skördandet i var stund
en sten sparkas lättvindigt undan från den plats den befann sig på eller i
ett träd fälls
gräs mejas ned
blommor rycks upp
plockas
liv plockas


hur kan det komma sig att bilder av krig bland människor smärtar mer än ängens nedtrampade blommor, nedskjutna djur sprängda berg
ja det frågar vi
ser du skörden
skördetröskan
tröskan
tröskel
tröskan har ett stort låt oss säga hjul
ett skovelhjul
luftigt
med vassa knivar vilka skär av säden
det är skördetröskan
skörden skördas
tröskas dels för att du liven skall få mat i magen, mättnad


förr slog de säden med lie
ja, du ser en böjd kniv, en månskära på ett handtag
och det är en vacker bild
varur är säden
vari mognar säden


vi leder dig till marker
byamarker
säden ligger på marken
skördad
den ligger i strålvägar
folken bär skynken
och de har redskap i handen
vilka består av en pinne med kedja och vid den kedjan är ännu en pinne
de slår säden med detta tröskredskap
säden, kornen stiger ur


så ser du marken
och en mängd med suddiga svarta prickar
det är myror
de rör sig
myllrar


myrorna städar


bilderna du ser är i hela denna svit böljande
myrorna är sädeskorn, sädeskornen är myror


skördandet behövs
det sker ej till illagörande
eller till att slita bort
det är att likna vid torkan och regnen
monsunregn vackra
monsunen; mawsim
sveper mjuka händer
marker vattnas
till blommande
gärning


ser du

växa
skörden
tröskas
males
till
mjöl


säden kokas till gröt, grötomslag helar såren
mjölet bakas till bröd
gräddas till pannkaka
kokas till goda såser
redningar

mycket


intet går till spillo
lev med det
och det är ej så att vi säger; klipp ej gräs, fäll ej träd och så vidare; vi säger se likheten
förfasa er icke, se berättelserna i allt, upptäck ömheten i edra hjärtan. vi har ej vilja till eller behov av att kuva er, böja er – vi säger lev livet i skönhet, den skönhet i vilken ni är.
se mörkret
skönheten


är icke detta mörker så skulle vi ej se stjärnorna
det förtäljer oss mörkret
jag är ej mörker jag bär ljus i min mantel
"peka" och stjärnan tändas för dig


i mörkret lever ljus
i ljuset lever mörkret


vi är allt detta
och detta är kärlek
är behovsandning
*
(så dina tankar vackra in i jorden med dina hjärthänder)
i höstens andning minns jag helt säkert att jag krattade trädgårdslandet, det stora däri lever de rosor, rosenfall, doftande vattenfall menar rosor. där vandra de lupinerna riddare menar riddarsporrar. vallmo dansar med röda kjolar släpper bladen fria marken är eldhav. doftande lavendel med fjärilsljus, akvilejor prästkragar pioner och många fler. skulle du vara här skulle du själv få presentera dig jo jag minns helt säkert att jag krattade att jag bäddade och att stenarna ej låg där. dansade med vindarna i denna dag sommarfolken har ej vaknat än jo litegrann, de sträcker på sig gäspar stort, lev med den bilden att ligga nedbäddad en hel vinter och mötas av allt ljus, jodå de gäspar och söker dra täcket över sig. det finns de vilka ej låter dem vara ifred
pärlande skratt pärlhyacinter snödroppar vårlökar och krokusar, de tassar runt sommarfolken och förtäljer dem hur vackert allt är
jo jag minns helt bestämt att stenarna ej låg där
nu låg de där
log de där
varsamt krattade jag dem en aning till sidan, under träden. innan jag gjorde det förtalte jag varför, det är inte bra att skrämma liven, nej – det är inte behagligt att bli skrämd och bortskuffad hur som helst. vad är orsaken sade stenarna, ja ni vet ju hur gräset växer och knakar och då- jamen du brukar ju inte vilja klippa gräset här det växer ju malva och den där andra vallmon – det är sant men det är bäst för er att få lite skydd min bror kanske dyker upp och han lyssnar ju inte på det där om vackra blomsterängar, han vill ju bara vara snäll och underlätta. ja det är sant sade stenarna


så blev det jag planterade stenar
och det
blir vackra blommor


så gjorde jag
i denna
dag


vadå
säger du att de ej går att plantera stenar
att stenar ej kan blomma


då säger jag
hur vet du det
vem
har
sagt



ja du ser
så är ett vackert innebördsord


så dina tankar vackra in i jorden med dina hjärthänder
*
(eken talar möte)


ser du hennes korg
bröstkorg
andas in
doften


ser du kullarnas runda former


en man står på
ett berg


en kvinna står på
ett berg


ansikten är vända in i hjärtsjö


redan innan de möts
är deras händer
lagda i
varandra


deras blick
ögon
syn


rinner nedför
in i hjärtsjö


de anar
en närhet


den röst vilken talar genom väggar
genom dörrar reglade
den är
mildregn
är tystblads vingar
är ekens djupa rötters stämma
stiger upp
ur jordens sörja


en man
vandra nedför ett berg


en kvinna
vandrar nedför ett berg


stämma
stämmer stegstig


mildregn
smeker
ansikten


tystbladsvingar
rör vid det uppenbara


de följer
ådern




ser du hennes korg
bröstkorg
andas in
doften


ser du kullarnas runda former


där i mitten


möts de
menade för varandra






i hjärtgården
*




(bak sotade glas)
steg in i dagens
silvrande
ögon


vindar andades
kyligljusa


körsbärsträden
bär pärlgirlanger
skänker
ljus


borstade kammade
mötte vackerfolkens nyvakna
hjärtblad


lade mitt hjärta nära
våra hjärtljud steg in i varandra


vindar stod i ring runt oss
vindar alla
log
ljus


vår andning steg in i varandra


ur himlamarker rann silverne trådar
gyllene trådar
sätt dig här vid mig sade dammen
virka ramar


jag fingervirkade ramar
vackra bårder


dammen skiftade färger
lyft dessa glas
lägg dem i dina ramar


så gjorde jag med fingerkänslas varsamhet


vacker är du
lykta


steg in i rosendammen tvagade dag ur
inväntade stillnaden


i aftonen steg låga in i lykta
omfamnade mina ögon
jag tackar dig




natten andas stilla


nu släcker
jag




sotar alla glas


sitter bak sotade glas


inväntar




jag vet vad sot är


väntar
in




gryning


ser vad havet för till stranden
*
sov vackerandande i din sömnbädd
vingar sömnstjärnade
vikes om


sov
sov
drömstilla
i din drömbädd


i natten sveper vindhästar
mjuka svepande
silverföljande
hennes vackra
andning


levandelågor dansar i ring
ljushav
stilla


bredes ut


sov
sov drömstilla
i din drömbädd


hand vaggande hand är båten vilken bär


orden







Inga kommentarer: