onsdag 13 april 2011

den 8 april 2011

(vindmoder)

vindmoderja





vaggade vindar rostilla




slöt vingar om oroskropp


och


nattens silverhand


lyfte


pärla


ur ocean av drömmars


fjärilsstoff


lade mig i famn



smeker mina strängar


klara


rena


toner ljuder vibrerande




violin strör violbladsregn i gryningskälla



solfingrar rör


dagsskrud






skimrande varmleende
*

vad är det vinden visar dig
vad visar dig havet
elden
vinden
enheten


är enhet helhet
är ej enheten delen den enade delens enhet till insiktsfylld helhet


eldvåg
vindvåg
havsvåg
visar dig det du gör då du går emot
ställer dig upp mot livet, ditt liv


elden flammar då utan herre
havsvågen
vindvågen
likaså
ja även jordvågen
vind för våg


det heter streta emot vinden, huru visande är ej detta uttryck, denna bild
vinden viner
och för att du skall ta ett steg fram erfrodras det en enorm kraftansträngning, kan liknas med att rusa en motor
du måste gå framåtböjd
fram
åt
böjd
lutad fram åt din böjelse
din böjelse äter dig ej tvärtom


gesten är att vara mycket närsynt
den närsynte ser ej på sikt
i sikt
i princip doppar du din näsa i dina egna steg ända tills du befriat inser dina egna steg till egna steg
ja
exakt så


egna är inte egna
det är livsvaggans stegrytm
vem kan egentligen berätta oss stigarnas ursprung
vägarnas ursprung
det kan
vi
endast vi
var och en
genom att öppna väggarna
huden
vi är alltid
i evig andning
däri lever ursprunget i oss
aldrig utslaget/slaget ut
däremot utslaget/öppnat för till


för att urskilja halten av liv
livserfarings sannhet
sätt då en ostkupa över din nakna hud
en vacker glasskål
eller kupa dina vingar över dig
eller stig in i en vacker såpbubbla
regnbågsbubbla
ett stråk av
autistiskt beteende
det är att vandra
befinna sig i kristallsfären för att utröna
ja, varaktighetens varsamhet


mäktig ljuder trumman
åsktrumman
regntrumman
livstrumman
dånande
livets flod


mäktig är en gåva
mäktig kräver av den vilken mäktig givits till att vara varsam
ständigt leva i detta stråk
i denna vandring i kristallsfären


så tändas
stjärnsafirer
i händer
dina
händer
*
i
den mörkaste av stunder


öppnar hon kvinnan
handblad


älskade
jag ljusar din natt med stjärnsafirer


mödosamt klättrade hon uppför bergets sida
utan skodon bara fötter
utan livlina



längtade hon


hon vänder ansikte in i sol
giv mig känslan av värme av ljushänder
visst måste det
i
ingenstans leva en
en
hand
vilken passar mig
visst finns en solstråle till min ömsinta handkorg


hyena släpper en fjäder
jag har sett mer smuts
fler nakna ben än många
dolkar i ryggar
slag
anfall
lism
jag har renat spåren
och har fnysts åt
rysts åt
det finns de ännu
vilka vill knäcka dina ben
sluka dig hel
allt för att nå dithän
de svankryggade
med fällda blickar
ihåliga
utrop
se fjädern
det är
det
enda
du behöver till
den rätta handen


ja
det undrar jag i en natt av alla dessa
då livet klingar ut
är det så


är det så
det undrar jag
att min längtan tas emot
svaras


och kanske är det så


jag sitter här
ser moder måne
skira pärlemorsvanar
seglar
kretsar
runt


och


det enda
den enda vilja jag innehar
är


att


vandra stigen


jag kastar mig ut
tar du
emot


svarar du




är dina ögons djup


till


tillit




för


tar du emot






(rosenskålen)
vindföljen böljar nattvända segel
vingar sveper pärlemor


mjuka tassar viner
utan att
vina


smidigt


glider fram genom
med


skogen


kroppen rörelsen
väver tuskafts
rosengång


vind
hav


skimmervite du bär rosenskålen
i dina händer


där
där i jordskåls blad
lägger du av dig manteln
skruden
gestalten


kysser rosenskålen


i nattens vaja ljuder
timandesång
(livsvagga)
i jordkupad
i jordkoja


sitter hon


eld brinner stadig rak


i hennes
hand


foten den högra
är lutad till vaggan


ur fot rinner rytm till


i hand den vänstra rinner tråd till sländan


ser du närmre
ser du


ser du varifrån tråden löper


silas gör den genom lagren av
takkupolen


ögonen
ögonen blickar in i vaggan
livsvaggan


hon vaggar livet sitt
in i rytm


nynnar
nynnar


kärlekorden


ringlar
slingrar


väg genom öppning


lindas
runt


den


hon ser



Inga kommentarer: