fredag 22 april 2011

den 20 april 2011

jag talar så mycket om smärtan
talar smärtan så mycket
ej för att jag frånsäger mig den
ensamheten ej för att jag frånsäger mig den
de är delar av mig
av mitt liv
så är de
i livet

smärtan ensamheten talar jag ty jag möter den
i så många möten

jag talar smärtan
ensamheten

för att visa deras blodomlopp i allt
kanske är de järnet i vårt blod

de säger vi är här
se blodet i edra ådror
vattenådror
artärer
kapillärer
vener
aorta
förmak
kammare

hör
rytmen

kan du ej vara ensam med dig själv
hur skall du då kunna möta medvaranden

det är en mycket vacker bild se marker skimra
spirande gröna
huru dessa gräsvingar
varsamt
i kärlek föser undan fjolårsgräsen
det är en vacker bild ty skulle dessa fjolårsgräs ej fösas undan, då skulle gräsvingarnas vilja till ljusstigarna ”kvävas”,
då skulle denna vilja bäddas in i fjolårsgräsens multnande,
visserligen till jordnäring

ja
det är en vacker bild, den visar så tydligt, det vilket är så lätt att glömma
lev i processens lugn
det kan tyckas att det vilket sker i vårens famn sker med en enorm hastighet
så är det ej det sker med exakthets lugn
lev i processens lugn
andas med
andas ej mot
det sker ju varje morgon efter sömn
du viker undan täcket
nej våren har ej försovit sig
och inte du heller, då du följer planen
balansen vila sömn
väckarklockor
ja det finns många aspekter runt dessa
här är din enda väckarklocka
lev i processens lugn
du vaknar
sträcker dig
viker undan täcket
lugnt
du viker undan drömtäcket
viker undan drömtäcket till förverkligande av dess bilder i natten

*

(du vaknar)
i din sömnbädd

viker undan
drömtäcke


i natten flyga de
drömfåglar
rör vid himmelsljusen

ruggar de
fjäderskruden vid källan av

putsar de vingar
lägger fjädrar
till rätta


skriver

stigar
*
de vilka bär päls
byter päls
ormen ömsar skinn
varje sjunde år är allt ”bytt” i människan. så är det och ändock är det inom
ty det är en del av hel
en del av hela ditt väsen
en del av helheten

ja
det är en vacker bild, den visar så tydligt, det vilket är så lätt att glömma
lev i processens lugn
det kan tyckas att det vilket sker i vårens famn sker med en enorm hastighet
så är det ej det sker med exakthets lugn
lev i processens lugn
andas med
andas ej mot
det sker ju varje morgon efter sömn
du viker undan täcket

drömtäcket

*
(stroferi)
vaknade i den tidiga gryningen
rutorna var spräckta
ramarna rann
rann in i trädens stammar

splittret från glaset
i
från
flög in i solens händer
glasvingar klingade
i vindars
rena
hud

väggarna runt mig sjönk ned runt mina fötter
stod så där i sjön
drömmens
vackra
sjö

tusende blad
sände himlamolnen
doftande
steg de
lade sig
över min hud

himlen var under mig jorden var över mig
jorden var under mig himlen var över mig
jag steg in i
cirkeln
cirkeln
steg in i mig
vi vidgade våra armar
jag öppnade mina händer
tog emot
solregnsorden
bugade mig till mina stegs andning
lyfte själen fri

där i undanom i ovanom såg jag kala kvistar
bärandes var det klor
svarta böjda
silhuetter
var det huggtänder
sakta steg jag närmre
de sökte fånga mig
gjorde en reva i min klädnad
marken var ännu naken
ännu endast skimrandevaknad
genom reva
sipprade
ljus
ännu huttrade jag

närmast hennes hud syntes liv stiga
medan jag stod där steg färgen
alltmer
var det klor
svarta böjda
silhuetter
utan att märka
snuddade jag
vid

droppar
röda
lades i ring

fylldes av önskan till strövandefrid

då solskivan stod mitt i
vände jag åter
åter såg jag
var det klor
svarta böjda
silhuetter
var det huggtänder
sakta steg jag närmre
taggar är detta
kupade värn över marker
samtidigt
vända
inåt

varför vänder du dina taggar inåt
jag skyddar mitt hjärta
varför skyddar du ditt hjärta
för att jag skall kunna giva till vidare
hur skall du kunna giva då du sargar dig
jag sargar mig icke
mina taggar är mitt värn
se pärlor i dem

sakta vek taggarna ut bladen
det var en märklig upplevelse
bladen lindades runt
med solens vandring
vid den sista pärlan
syntes knopp
i fingerömhets skönhet
en tår
trängde fram
jag såg den stjärnetindra
då solfinger rörde vid

regnbågsfåglar
lyfte

jag stod i dalen omgiven av klippor
var dessa klor
var dessa huggtänder
jag skälvde ty ljuset silades sakta
solskivan
solögon slöt vingar
fåglar flög in i västerögas hav
väckta skymningsfågels vida blick
nu badade havet rött
eldsrött

jag såg en skugga skymta
varför bär du törnen

jag vet ej
vem du
är

du känner mig väl
svarade skuggan
giv mig dina
blad

jag vet ej vem du är

det var då jag såg en droppe blod stiga ur mitt bröst
det var då jag såg rosen
törnrosen vika ut bladen röda

jag visste varur
bladen steg

ja
jag är din vän
giv mig
dina
blad

och där i skymningen gav jag min hand
till mitt är

och där i gryningen
ger jag min
ros
till
dig
*
(den)
de små
gråskimrande
kommer upp
kommer upp ur marken
borstar i kärlek
varsamt bort
vart
damm
vart
strå

detta för att ängen skall blomma
för att hennes hud skall skimra i denna ljusvandring

ja
jag vet

och möter dig med min kvinnovärme

ändå
vet
jag

ty jag är alltid
den kvarvarande
bevararen av visdomsordens vishets vilja

jag vet att
bevarare av visdomsordens vishets vilja
det
är vi
alla

jag är alltid den kvarvarande

då jag var spirande
viskade jag
bad jag

nu gör jag det igen


jag har alltid viskat
ibland ropat

suttit under trädkronor
tätt intill
mjukt intill stam
nära rötter

inväntat

ibland viskat
ibland ropat

jag skulle vilja att en blixt slog ned i mig

blixtar har slagit ned
kraftiga

dock ej

den

blixten

därför gräver jag nu ned mina jordrötter
djupt ned i jord

inväntar
blixt
slå ned i mig

jag är
den
kvarvarande
*
(ljusvandring)
vinternatten har släppt sin mantel gnistrande
nu blomma de

kristalljusen

det är en god ljusvandring
i de kommande dagarnas nätter


det står ett vackert träd av säreget ursprung

träd susar


luta ditt trötta
till min stam


så skall mina blad röra vid din panna
*

(helt nära sjunger skallrorna)

en gång
helt nära sjöng skallrorna


däri svepte hennes långa kjolar över fälten
kanske var det
hennes kjolhänder vilka smekte den blå drömmen

hon lyssnade in sångerna
bar sångerna i


månskära skar lin
hon vävde kjolens långa vågsvall

hon såg in i fram
såg in i då
in i himmelsdröm
in i jordedröm

månfloden skimrar

hon bär en flätad korg
planterar orden under kupade händers månande

var natt hälsade hon hans steg mjuka i välkomnan
var gryning vaknade han
med doftande bladvingar sådda i
bördigmarker

och detta
att han fann bladvingarna
förmådde se deras ådring
gav henne livsmod i ökenmarkers saltregn

och hon vårdade ömt jorden

en gång helt nära
han såg in i fram
såg in i då
in i himmelsdröm
in i jordedröm

lyssnade in han hörde hennes hjärtrytm andas
andas sången av de stjärnprydda

bugade inför träden
ett av träden lade sig till vidare vid hans stig
han urholkade trädgåva
kanoten följer flodens vågsvall

hon ser honom komma med

solhänder

en gång

helt
nära

sjunger
skallrorna
*

Inga kommentarer: