lördag 23 januari 2010

13 januari 2010

hur
kan

jag

kommentera era vackra ord

sprungna ur
er
hjärtkälla
*
Jag är så trött i dessa dagars vandringar.

Vet att rosorna aldrig upphör i sin blomning.

i varje vrå sitter en spinnare
en spinnerska
trådarna är icke av silke
trådarna är av stål

av matt stål

då spolen är full
väver de icke vävar
de använder tänger
böjer ståltråd
till brynja

de kläder sig icke i brynja av värnad om sitt hjärta
av vårt hjärta

de bygger en vägg mellan sig
och
sitt hjärta

brynjan är tanken

om
vad kärlek är

vilket
kärlekens ansikte

är

brynjan är tanken

om

kärlekens rörelser
gester

de bygger murar
tegelstensmurar
av
förståndstanke
om
vad kärlek är

i dessa tegelstenar lägger de
tanketabun – det förbjudna

de lägger icke självaktning i

de lägger
självföraktet i.
*
I den tystaste
av tystnad

Talar den stora tystnaden

Den stora tystnaden
omfattar tystnaden
samt
öppnar ordens
meningsfullhet
*

Den vilken vandrar i cirkel
vet tryggheten av ljusets sambärande kraft

Den andra vingen
till vem

gavs

min andra vinge



eller stals den i gömd natt



till vem


gavs min andra vinge

varför

haltar jag så svårt


vandring
längtar
till
vuxenhand

längtar till att
vandra med vuxenhand om min
om varandra

för att

vandra in i


barnland


en väg


mycket


längtade jag efter
till närhet


byggde mig
en

snölykta


satte mig däri


spred min värme vidare

vinterskrud
solöga

vakar


med halvsluten blick

grådager skimrar


skirblå
töcken

in i rödslöjors
anandes

solskimmer



vandra fötter
varsamt

öppna
dina ögonvingar


varsamt
svep ömhet om


träds andedräkt


se hennes andning
genom allt

träd marker allt
är skrudat

i
av

hennes andningsljus värme

träd andas

marker
allt
andas

hon visar oss sin andedräkt


vår vackerandedräkt

Inga kommentarer: