måndag 4 januari 2010

4 januari 2010

dagsljus silar mellan molnfingrar
vi upplever ditt ljus
ditt kvinnoljus i de stunder du möter bilder du nedtecknat i ord till ord av andra liv.
ditt hjärta säger: säg inte andra – hur skall vi annorlunda på ett gripbart sätt uttrycka detta.
dotter, du har alltid blickat in i stjärnorna, alltid
Du har sett stjärnöar.
stjärnöar
himmelsoaser
stjärnoaser
jordeoaser.
du har sett vattenhaven
sandhaven
eldhaven snöhaven
himmelshaven – jordehaven.
du har levt med
upplevt
sett och ser stjärnorna
plejaderna – stjärnöarna; du ser linjerna.
det är femstjärnor – sjustjärnor – tolvstjärnor.
ett liv är i nord, ett liv är i syd; en linje är mellan dem.
dessa liv står med stjärnväven – sidentyget,
dessa liv är en helande linje
En helande våg vilken upplöser lindar sig runt de negativa currylinjerna.
se stolpar stå stela, se blomstergirlanger lindas runt, dessa girlanger löser upp de hårda stolpstegen, förståndets så kallade oövervinnliga makt. det är inte oövervinnligt ty dessa blomstergirlanger löser upp återför livet till stolparna, de blir det de var det de är.

hon sitter helt stilla stegen har hon lagt vid sin sida
vila stilla alla vägar
i stillheten andas källan sånger stiger fram, stegen är vid sidan är kronblad runtom
hon lägger stegen vid sidan; tyst mina steg jag vandrar nu in i mitt hjärta
ansiktet skimrar i eldens värme
hon är hög ålder alltid ung
hennes ansikte mottager stenarnas bud, hon lyssnar till budet
hon hör ropen
de rop, de ord vilka är skrivna i sanden i jorden i himlarna
hon lyfter dem fram
i vänster hand brinner doftar kalmus doftar salvia
hon renar ögonen
hon öppnar andningsljuset
hon sitter i cederträds omfamn
hon sitter i trädets omfamn inte utanför
hon tar emot in
helande strömmar
hennes sår helas
till vidare gåvogärning
i höger hand håller hon fjäder given av vidfågel
vidfågel är örnens gåva
hon för budet vidare behåller det icke i sin kräva
varsamt rör hon fjäder blåser ber handeld stilla
hon andas, blåser sin andedräkt in, hon förenas med elden, elden behöver inte söka hennes svar, hon svarar
därvid;
örter glöder hon följer doftslingor lägger dem runt hans nacke
skänker honom helande ljus
därvid glöder örterna, detta för att deras helande krafter genom henne läggs runt hans nacke, han bär alldeles för många ok, hon lyfter vattensäckarna av honom.
då detta har skett kan hon vända ansikte in i svarsvind;
i sjunde gryningsljuset stiger hon i stegen väcker vägarnas ordskap
du finner ofta fjädrar i dina vandringar
alltid förundras du över fjäderns lätthet
du upplever fjäderns vingrörelse
denna rörelse är där
alltid
denna rörelse stannar aldrig är synvilla stilla är ”osynlig” rörelse
fjädern lämnar inte luften inte fågeln,
flyg vackra vind flyg, bär luften i dina vingar, strö pärlor i bergens skålar väck källan till liv.
spela vind spela, rör vid jordens strängar, strö klanger i bergens väggar, fyll skålen med kärlek

så låt oss stanna vid förakt;
en akt är en del av ett skeende, en akt av en föreställning, en akt kan vara en beskrivning av eller en sammanställning. En akt kan vara agerande och skriftställan.
Detta är akter av olika slag.
En för akt är en inledning till, ett försteg eller förspel.

Knyter vi så samman orden blir det förakt.
Förakt att förakta är ett nedvärderande en ringaktning vilken är en ringmärkning i negativ aspekt, det är att göra sig överlägsen en medvarande; ser du synonymerna; ringaktning, hånfull, överlägsen, missaktning, hån, arrogans, nedlåtenhet, likgiltighet. Ser du till dessa; så hör intet av orden samman med din själ med ditt hjärta.
Den vilken uttalade att du föraktar är var blir blind.
Det du möjligtvis föraktar är föraktet – förakt är liksom makt; rädslosteg.

flyg
vackra vind flyg

bär luften i dina vingar

strö pärlor

i bergens skålar

väck källan till liv

spela vind
spela

rör vid jordens strängar

strö klanger i bergens väggar

fyll skålen med

kärlek


Klarljuskrona
ögonlock lila
säras
lätt

blankyta ser ut ser in
fransar sveper
mjukt

målar skirljusängder

i väster brinner cerise glaskula
bubblor ler ljus

jag är en ökenvandrerska
bugar

inför sandhavets mjuka dyning

kupar händer runt sand
kastar sanden
in i luften

sand brinner i solglöd

i öknens händer stiger fönster
öppnas

vind för havsdoft
nära

i oasen
vilar min hand stilla

du rör vid mitt hjärta


ögonlock lila säras lätt
blankyta
ser ut
ser in

fransar sveper
mjukt

målar skirljusängder
min klädnad är
cerise kaftan

bubblor
klarljuskrona
lägges runt

ur din mun

bakom
den röda slöjan

suddas ditt ansikte ut


röda vågor
sveper dig in i töcken

se

kvisten i tempelgården

ur din mun


strömmar helande ord
*
i cederträdets omfamn

hon

sitter helt stilla

stegen
har hon lagt vid sin sida

vila stilla alla vägar


ansiktet
skimrar i eldens värme

hon är hög ålder alltid ung

i vänster hand
brinner
doftar kalmus
doftar salvia

hon sitter i cederträds omfamn

i höger hand håller hon fjäder
given av vidfågel

varsamt rör hon fjäder

blåser varligt
ber handeld
stilla

örter glöder

hon följer doftslingor

lägger dem runt hans nacke

skänker honom helande ljus



i sjunde gryningsljuset

stiger hon i stegen

väcker vägarnas
ordskap



det sitter en fågel i solgnista
någon

ser inte hennes tårupphängda bröst


i solgnista sitter fågel
hon håller en diamant i näbben

hon är ingen
är allt

diamanten skänker hon i kärlek

till ingen
till allt

de svarta taggarna
lever icke i hennes bröst

av solvind
av månvind

är de givna gåvoljus
*
mellan molnfingrar
Dagsljus

skimrar

mellan molnfingrar


skymningsöga

omsluter varligt

du
doftar amber


Jag
är



ett träd
i vinteräng

stjärnor strös i mitt hår
ger dina ögon värme

du
doftar amber


älskade

jag väntar på din förlösande kyss

vilken vinden
alltid vänder
*
du skriver

förakt

då såg du aldrig mitt nakna hjärta

hur det skälvde
i vinden

av det

det
såg nalkas


hur det sökte omfamna din slutna rygg


du skriver
förakt


då såg du aldrig mitt nakna hjärta


dina ögon förblindades
av

svart
sjuka


då du såg
min hand
mina ögon
smeka

barnen runt mig
smeka en systers hjärta


min omfamn runt alla de jag älskar


du ropade tänk om det var jag



du såg aldrig


att de jag älskar

upphör jag aldrig att älska


så har det alltid varit
och är

Inga kommentarer: