söndag 3 januari 2010

27 december 2009

stjärnan
stjärnor har rena klara linjer
de strålar till
leder till
visar
de vinglar inte
blandas och blandar ej samman
det vill säga; den ena strålen, strömmar kan icke bytas ut
de ord vilka talas bär viljan att skrivas, att brukas av de vilka hör dem
stjärnor är liv är språk
de talar i natten
de talar i dagen
de talar i alla rörelser
stjärnor är aldrig stilla
vilar stilla

tindra
tindra

vackerdjup

sällsam är din andning

ur din mun flyger rosenord
ur dina händer strömmar gåvoregn

din dagbräckning

bär
guldsmyckad panna

tindra
tindra

vackerdjup

min själ bugar sig ödmjukt inför

jag tackar dig
att du bär mina steg

tindra
tindra

vackerdjup

Moder är du
*
det är en vacker bild
månblå natt
den månblå natten är det upplysta indigoljuset
det är silverlystrat
ställ dig i natten, du är inte ensam, ni är två
ni håller flikar av ett sidentyg i edra händer
ni för sidentyget uppåt, en vid båge skapas
så sänks bågen
sakta
sakta
rörelsen är sakta
saktlugn
Det vilket sker är att svart samt vitt andas.

en stjärna strålar på himlen så klar
en stjärna strålar i pannan så klar
dess lins är ren
har alltid varit ren
den kan inte grumlas av mänsklig hand
av mänskligt oförstånd
det oförstånd vilket heter; gjorda sanningar,
vilka är lögnförfaranden för det egna gottfinnandet
vilket är ett tillkortakommande
*
orden ligger invävda i markerna i hennes hud
fornum, fornsångerna, hennes berättelser stiger upp
skönheten skall åter uppfylla människans ögon
den skönhet
den harmoni hon förgät
hon glömde
varför säger vi detta;
de moderna samhällenas visa säger att då icke kan återvända
då kan återvända
se bröllopstårtan
det firas ett bröllop i Kanaan
den bröllopstårta vi talar om är en bröllopstårta i flera avsatser
varje avsats står på pelare
vackra salar är där
visst är det så att du skär överst först och går nedåt ty annars rasar allt, ändå är det så att då du kommit längst ned är du längst upp, du är bröllopsfylld.

ja det sägs att då inte kan återvända
det är en tankehatt
du har vackra samtal med den lille, han ger dig bilder i leken
så stod han där med en hink på huvudet och ler,
tankehatt;
någon satte den över mig
alldeles för trång
se tanken vara en hatt
tag av den då och då
detta för att borsta den ren.

en hatt kan ha många utseenden
en spelman står vid gatans kant
vid hans fötter är en hatt
en mössa
spelmannen sjunger
spelar för sin föda
mynten klirrar i

den klarnade tanken
är ett klirrande mynt

ett kvalitetsmynt

inte ett mängdmynt

då ett mynt faller i hatten är det en vackerklang

varför gives spelmannen mynten

hans stämma är ren
han vidrör strängar

till själsljus
*

den lille

snusar dröm

silvernål
väver vackra sömmar

snövindar
virvlar

lindas runt boplatsen

stigar jag skottade blåser igen
i den nya dagens famn blir jag åter stigfinnare

den lille klättrade uppför
en sten

in i dess famn

åkte kana ned in i drivans mjuka händer

log rosende kinder
tinderögons djupa brunnar

den lille snusar
dröm

silvernål
väver vackra sömmar


nattträd
talar djupt inom

stiger upp ur
in till

skogskärl

källans klara vatten tindrar

stjärnor

ser ledsnadens mantel

den vill bli buren av de
vilka förmår bära den

inom sina händer är skogskärlet

Blodstenssnö
i dagens famn
virvlade mjuk snö

svart snö
kanske
svart snö
bär alla möjligheter
kanske är svart snö blodstenar

snö
kristaller

då en kristall smälter
är den vatten
då den fryses intar den exakt ursprungets gestalt

stjärna
vackra
vackerstilla

brinner
silver
guld

strålar

skottade snö stigar
blåste undan

imorgon
idag blir jag stigfinnare igen
den lille

klättrade in i stenhand
åkte kana
log blommande kinder

den lille badade snö
ljus
det borde mänskan göra
ofta

snö
kyla

ger värme


pannkyss

stormar viner
vindfingrar flätas hårt samman

gungar
näthinna

vindar rister snöblommor ur hår

boplatsens väggar
kvider
jämrar

ögon slutes sakta


sveper svart faille- om


ensamsteg ligga blad
läser sorgvandring


jag vandrar sorg


åter skymtar ansikte
varmleende ögon
vem är du


vindhästar drar vindspann

släpper dröm

fri


kyss min panna ljus


håll
om
oss


vidrör icke mina ögon om du ej är nära



kyss min panna ljus
rör ej vid om du ej är verklig


mina händer väntar dig alltid

vem
är
du


ser mina ensamsteg andas sorg

hand varm
berör

Snövåg i kanske
lägger mig i snöbädd
mjuka flingor

täcker mitt ansikte
följer smeksamt mjukt min kropp

är en mjukvåg


känner
smältdroppar


av ännu varm hud

isfransar sluts samman
ishår gnistrar

kinder bleknar sakta
rodnad rinner
av


täcket blir vackertyngre

dövar


allomljud


drömmen är vackerbäddad


en röd ros håller mina händer
på bröstet


är en gnistrande vackervåg av sidenljus

kanske

finner du mig

kanske

ler dina ögon

kanske

bär du mig in i vårt hjärta

låter mig uppleva snösmälta

till
önskebrunnen

i sannmöte


vishets händer lägger mig i vaksömn i vårt hjärtas mening

Inga kommentarer: