måndag 4 januari 2010

2 januari 2010

Smärta är ibland hos vissa väsen ett slags stigmata. denna smärta är att uppleva medlevandes smärta; vi talar icke ”enbart” om människor – vi talar om allt liv. denna smärta är att leva i födandet i helandet; det är att vara i; detta är den hudlöses tillvaro. den hudlöse är ljus, är strömmande förlösande kraft. vi har förklarat detta från alla håll och kanter – ja, så är det mänskliga språket, håll och kanter.
Håll dig i kanten annars trillar du av skutan i stormen.
Håll dig i helheten annars kastas du lätt undan. vad är det vi säger; vi vet att du älskar dessa ordbilder, de virvlar upp i vackra kjolvidder inom dig.
ser du; denna smärta är ett slags stigmata – är stigmata. Den är inte alls vårgripbar eller obegriplig. du har så många gånger beundrat träden, det gamla fruktträdet vilket står i hagen, du har sett detta träd samtidigt har du sett små fruktträd mycket längre bort; rötterna är sammanbundna. det gamla trädet kan vi säga är urträdet; de träd vilka är längre bort är barn. beskådar du marken ser du inte rötternas vägar, rullar du varsamt undan ytterhuden ser du hur de löper i varandra. alla jordar är förbundna, alla vatten all luft all eld; allt är förbundet. det mänskliga varat allas vara stenar växter djur allt ”förflyttas” i elementen; du skrev: stenen lyfts ur luften in i vattnet. fågeln lyfts ur jorden in i luften ditt steg lyfts ur jorden in i luften och in i jorden
Mjuksvingande är rörelsen.
vi skulle kunna lyfta fram det ena exemplet efter det andra, tanken kan lätt säga; så är det inte – det är så, den vilken insett helhetens verkan - lever ständigt med: det du gör mot de minsta gör du emot mig, det du gör i det så kallade lilla gör du emot helheten.

mötet är beroende av rörelsen, icke beroende i aspekten av begär. Mötet är beroende av rörelsen i aspekten av livsberoende.

visst är det sant att säga som du så ofta hör:” som du sår får du skörda”. för det första står det – som du sår – var gång som är i en mening är det en jämförelse; ett liv har gjorts till en bild. det sägs ytterligare ofta: ” mans skörda”, detta är en allmän begreppsform och här kan det vara till gagn då du ser missväxten.
som du sår får du skörda; det går att så utan att ha en aning om såendet, hur det än är så kan det vara av godo att lära känna jorden innan du viker ut handen och kastar dina frön; dels är detta av godo för jorden, det är av godo för dig själv likaså; du är beroende av näring.
visst kan ett väsen känna sig redo att bli bonde, då handlar väsendet ur en omedveten sfär – detta är inte en ursäkt – det är en förmildrande omständighet. Väsendet bar en vilja till godhet och sådde sina frön. då missväxten kommer stannar detta väsen, dels för att hela jorden, dels för att hela sig själv. Väsendet drar lärdom av detta och gör inte om detta gång efter annan.
Lärandet är en mötande process.
att utbrista: som man sår får man skörda är
Ett tämligen enkelriktat seende.
Döm icke dig själv för hårt – du tröstar andra, inger mod och kraft – döm inte dig själv så hårt.

Någon släcker för att möta.
Ingen släcker för att möta.
vad ser du
Jag ser en dallrande geleklump vilken lägger sig över. Denna geleklump kväver.
så ser jag ett ansikte med en plastpåse runt huvudet; ser skräcken i att ej få luft; de vidgade ögonen, munnen med plast över; så slappnar kroppen av i det vilket benämns vara död.

så är det till slut slappnar kroppen av, men munnen och ögonen slutar aldrig att gapa. varför talar vi om död då vi säger att död inte finns; vi talar om dödsbegreppet – allt det vilket lever inom begreppets händer är belysande för skeendet död. de förstelnade kropparna i öknen; ordet blev tankeform.
mötet är beroende av rörelse
vi har tidigare sagt att någon är den vilken icke finner mod att se helheten, någon väljer att avskilja grenen/sig från trädet.
Ingen är grenen vilken inser att den är i trädet samt att trädet är i den.
ingen är du – du är ingen.
vi har även talat mycket om bilden av stenen vilken lyfts ur luften, om cirklarna – vi gör det ty vi upplever att du söker djupare, vidare klargörelse. stenen har för dig blivit en älskad symbol, det är inte märkligt med avseende till kristallrikena, du ser den förstelnade formens möjligheter inneboende liv.


drömmer i granbädd
nattstilla

andas
snömoln

drömmer i granbädd

istapp
glimmar
ljust blå silver

månvind kysser

dina
slumrande läppar


sorgen

vakar över hennes själ

över hennes ihopsjunkna bröst

sorgfloret

har hon lärts
dölja


hon söker hålla andan åter

sorgen tvingar
varsamt upp
bröstkramp


lägger andning i luften


gnista

skär mörker


gryningsstrimma rör vid sträng

glimmar
ljust solguld


ditt ansikte flyr dagstilla


väntar

nattstillas dröm

möte
mjuksvingande

är
rörelsen

mötet är beroende av rörelsen
icke beroende i aspekten av begär


någon
släcker för att möta

ingen
släcker för att möta

ingen är allt
allt är ingen

mötet är beroende av rörelsen i aspekten av
livsberoende


lärandet är
en mötande process

att utbrista: som man sår får man skörda är
ett tämligen enkelriktat seende

döm icke dig själv för hårt
döm inte dig själv
så hårt

mjuksvingande är
rörelsen

mötet är beroende av rörelsen
icke beroende i aspekten av begär


Kvarnen
i norr

på en kulle står kvarnen

röda fönsterbågar
isstjärnsfönster blickar tomma

var är mina vingar mina sångbärare


stigen ringlar
upp
för


istappar hänger friljus

kvarnhuvudet bär kristallkrona
vind sveper mjuk kristallklanger lyfter

han hör


kvarnens kjolar är pudrade vita
rimfrostögon
klarljus
måne
sol
stjärndans
möter
öga

vackerträd höljer
lägger pärlmantlar om


mjuka flingor
bäddar in


i norr på en kulle står kvarnen
röda fönsterbågar

var är mina vingar mina sånbärare


andas stilla
i ditt inre är de

kvarn andas stilla
hör sånger


vind sveper mjuk kristallklanger lyfter

kvarnens kjolar är
pudrade
vita

bruden förs till hans hand

han lyfter slöja varsamt
kysser hennes
vakna
blick
*
Prismaögon
I bädden
andas vila

långa gardiner böljar skimmerlila
smeker mjukt golv

i söder
blommar vit orchide

i guldtråd hänga rubinröd droppe


i väster lever trenne glasbubblor kupoler
i händer
i hjärta

bär de
grön röd blå

hos dem blommar djupviolett orchide

i silvertråd hänga klarnad droppe

solväg finner

prismaögon sveper
väggar
tak

regnbågsögon söker


jag står barfotad


mjuk faller snö


min kind andas mjuk beröring

*
Skymningsbrev
Jag skulle kunna säga; jag vill skriva till dig från fridsstilla

jag vet att vilja är
djupare än vill

min vilja är att skriva till dig från fridsstilla
i den vackraste av gårdar
ur mitt hjärtas sång

vilken icke är min
vilken är allhjärtats sång

lyfter blicken
lämnar aldrig orden

ser moln andas turkos
en turkos mun
turkosläppar


ler skirguld
vingar flyger ur

bär mina ord till dig

jag vet att du inte finns
älskade vet att du finns


tillåt
ditt leende öga omfamna mig

oss
snö faller stilla
stilla

doft av kanel av nejlika andas
mandarinklyftor ligger solring


himlen brinner koppar
skymnings klareld färgar stilla

träd skriver caligrafi
in i mitt hjärta
bäddat i allhjärtas famn


kopparring läggas runt min frysande kropp

jag sömmar en vacker väv utan nål utan tråd

hon sitter i himmelstron jag ser väven sys
av himlars guld
av himlars silver
i dröm
i är

spåren av det vilket icke är suddas mjukt ut
bäddas om

vagga
vagga rotfång

skriver till dig från den vackraste av gårdar
ur mitt hjärtas sång

vilken icke är min
vilken är allhjärtats sång


jag vet att du inte finns
älskade finns

min vilja är att du är här
håller mina händer ömt då stormarna rister
då mitt hjärta brister
då mina ögon gråter blod

omfamna mig


med dina ögon med allt det du är
räds mig icke


älskade för dig
i våra stunder

lyftes mitt hjärtas ur allhjärtats vida famn
där omsluter våra ögon
oss

räds mig icke

jag vet att du inte finns väntar dig
vet att du finns

*
Dalklocka
stilla
stilla dalklocka

regnbågsvinden


lindar snövågor runt dina fötter


frys icke du vackra
pendeln har icke stannat

slut ögons drömljus in i hjärtas svar


golven andas stilla
ännu icke beträdda



frys icke du vackra
slut ögonvingar


in i hjärtas svar


se golven skimra bud


upplev
livsandning



stilla
stilla dalklocka


öppna varsamt dina djupt blå kronvingar

dina solögon
av silver
klara


värmer hans själsvandring i andeljus

(Ej publicerat)
länge stod jag stilla i natten, blickade ut genom fönstret. var gång det sker är fönstren borta, blicken rinner ut, ut vilket inte är ut, ändå måste jag alltid skriva genom ut i alla dessa riktningar vilka förvirrar mig mer och mer. fönstren är en hinna ett membran, länge stod jag stilla i natten, kroppen rann av befriad strömmar jag in i månsilverblå klar luft, ser henne stå i rummet blicka ut.
jag rör vid en istapp där vid hennes fönster, är istappen glimmar
ger henne ljus.
fönstret är i väster, trädgården är mjukt inbäddad
ser henne somna
morgon
dag
vandring

skönhet lindar dagen, stilla faller snö
stilla
stillro
ro ro
båten doftar skog
åror
rör vid yta
öppnar
virvlar
leende ljus

fingrar
är vatten

Inga kommentarer: