lördag 23 januari 2010

6 januari 2010

I de rum vilka klädes med kala väggar
klädes med kala väggar
ekar ekogången
ekar
ekar
eken är ett vidsträckt träd bjuder famnen för alla
håller bladen i sina händer
släpper dem vida i
pärlors löftessång
ekogång
ekar
tom
i de rum vilka klädes med tomma väggar
klädes med tomma väggar
ekar ekogången tom
varje steg
varje ord
varje rörelse
är ihålig
ekar ihåligt
i dessa rum lever kyla
det är en kyla vilken icke är kyla
det är blodtom kyla
förvriden kyla
rädsla förlamar själen
i dessa rum lever rädsla ty
de ihåliga ljuden är överdimensionerade
en suck blir en jordbävning
tordön
himmelstrumma ljuder
hjärtrytm ökar
bröst vidgas
blixtar dansar
slår in i eken
krona flammar
stammen står ihålig kvar
svart är ess gestalt
sol vandrar
åter synes livet spira
eken är ett helgat träd så är alla träd
eken är givande samtidigt armbågar eken sig vill vara ensam
det är i och för sig bra att värna om sin tempelgård, i bemärkelsen av att armbåga undan inkräktare, det är dock icke av godo då detta värnande stjäl andra livs steg eller
detta värnande är icke menat att utestänga, snörpa av medvarandes livsbehov - glömma helheten
förglömmandes mig själv vandrar jag in i mitt själv
där andas helhets strömmar
där strömmar kärlekens sannhets liv
rot krona stam
i de rum vilka klädes med tomma väggar
klädes med tomma väggar
ekar ekogången tom
varje steg
varje ord
varje rörelse
är ihålig
ekar ihåligt
i dessa rum lever kyla
det är en kyla vilken icke är kyla
det är blodtom kyla
rädsla förlamar själen
i dessa rum lever rädsla ty
de ihåliga ljuden är överdimensionerade
en suck blir en jordbävning
tordön

skriker rösten
viska den åter

viner stormen
lägg dig stilla ned
bida stilla
in vänta lugnet

varje vrå lyses upp
själen jublar befriad
kala väggar fylles med blodströmmar
av godhets vilja är du född helad varde du i ljus
morgonstjärna aftonstjärna till värme i kalrikens suckan
de hårda skuggorna skall av levande lågor skimra mjuka.
vandringsman
vandringskvinna
vandra i templets salar’hör röster eka
fyllda
varma
ljusbringare

se väggar skimra
gyllenblad
silverblad

hör rena höga klanger
iskristaller sprungna ur källans hand
stavar av värme

huru skall reningens ljus vara kyla
isande klarhet
kyler
blodet

icke för att förfrysa
för att
tina
tina tankens svallvågor
för att upp
leva
den röda slöjan sjunka
sjunka åter in
i hjärtat

tanken skapar de kala rummen
icke den gudomliga tanken; den uttröttade tanken vilken gavs bärarhand

huru skall tanken väva väven
den bär varken slända spole eller skyttel
tanken är en vacker ram
lyssna till den

kupa handen runt; för tanken till mötet med hjärtats röst

tanke du undersköna vackra
ren
klar

isande kristall tänker kärlek
kärlek ren

befriad från gjorda mönster
stiger du

bjuder in i tempelgården

där sitta de vid källans vatten

bjudandes varandra törstens svar

deras läppar
äro

fjärilsvingar
är rosens blad

deras tanke är liljans rena väsen
de doftar dag
doftar natt

vandringsman
vandringskvinna

vandra i templets salar hör röster

fyllda
varma
ljusbringare

ljuder ur
kristallers riken

tanken
vackertanken
är kristallinsk

Tårvingar
tårvingars kristalljus

bär mig

in i elddans

virvla
virvla
flamma hög

håll lågan
brinnande

förtär repen runt mitt bröst

brist
brist

isstannad rörelse

frigör
frigörs bubblande

vårflod

kristalljus öppnar
tårvingars

sannljus
*
jag känner människokvinnan tröttas
tunnas ut

hennes motstånd sjunker undan
hennes livsstängel tunnas

hennes inre ger liv

(brev till):
du har aldrig slagit med förvriden kyla

du har slagit med kristallsångers klang

den kylan är inte den kyla
du så många gånger själv fått möta

(dessa ord belyser kylans dimensioner)


Fågels saga
lilla fågel

vem

har skadat ditt bröst

slutit dina vingar så hårt runt dig

tillåt mig

kupa mina händer runt dig

se livet åter
vända

se dig

öppna dina vingar

flyga fri

skriv med dina vingar
din
sagas sannhet

i den kalaste av världar
vandrar hon

ansiktet är naket
en tunn spindelvävs skirflor

långkjolar
de vackra med pärlsömmar
drömbrudslöjas släp
smeker brustna golv

för länge sedan
har hennes ytterögons vingar
de värnande lockens mjuka slöjor

bränts

hon har lagt ögon i
en skål av kristalljus

ögon blickar
vida

i smärtas vangrepp
har hon
slitit
ned

väggars gobelänger
fönstrens mjuka ljustyll

hon har vikt vävar
i raka linjer

lagt dem i
drömask

spinn moder spinn


på knä
har hon skurat golven

läst varje ådring
viskandes

må det ske

hennes tårar
hoppet

rinner
källflöden

ned i sprickor

hon lyfter blicken i ett andetag

ser stjärna tindra

ur golvsprickor växer rosenäng


jag öppnar fönster
ser fågel
flyga
fri

mitt hjärta gläds

bär mig
bär mig

i dina vingar

giv mig

kraft

att flyga

in i solens guld

tillåt dina ögon

att

omfamna

mitt vara


där

eldgnista

stiger


flyger jag fri


där

eldgnista

faller


där lyssnar jag i

berättarljus

omfamnar
fötter

till
hand

här

finner mitt inre värme


Poesi
Prisa Ords eter strömmar i

Inga kommentarer: