fredag 29 januari 2010

29 januari 2010

i min värld är snöstjärnor regnbågsgåvor
snö sägs vara kall
snö är klart ljus

därigenom värme

däri ren kärlek

detta smälter in i våren
blir vår sommar...

allt liv
är
skönhet


En bok
låt oss skriva vår kärlek


vår kärlek är oändliga vingar


vingbredd


jag ser en vacker bok
smeker boken rygg med känsloljus
varm

bokryggen är en puppa
bladen
bladen är inbundna med gyllene trådar

vår kärlek

är en bok

en bok inom vilken varje blad är ett vitt blad

pärlemor vit

tecknen skrives
orden uttalas
genom varje rörelses vidbredd

jag ser en vacker bok
vinden
allvinden smeker rygg med upplevandeljus
varm

vitvingar flyger
hjärtvind


bladen

tar aldrig slut
*
ja dotter den boken är outsägligt vacker,
den boken är de vackraste mötena, de oskrivna mötena, där var och en möts i en blanksida,
det tårblanka ögat ler
de gjorda bilderna suddas ut
i en sekvens såg du boken ligga uppslagen med ansiktet, bladen ned mot till bordet
så gör fjärilen i solen
vingar dricker sol berör luften med sol

boken lyfte
du såg vita vingar
varför pärlemor vit
så länge har du sökt denna vita färg, den är vit med en aning gult i
pärlemor är väl vackert
pärlans Moder.
du såg vita vingar
ett vinghav
ty då dessa vingar rörs vid är de lyckovingar
rörelsen gör att de ser ut att vara ett rörelsehav

du hörde ljudet av dessa vingar
det är ett uppfyllande
ljud

kärleken
den sanna är ett oskrivet ark i människoland

den är skriven

den är skriven
alltid
skriven

den vackraste upplevelsen du hade i denna ström var
är tecknens framstigande genom rörelsen
ett ord fann dig gavs dig
tangens
du fann ordet vackert, du såg ser ännu tango
tango är en vacker dans, en medveten kontroll av varje rörelse, nuddan vid
de snuddar
nuddar
berör
vackerklädda är de
tangens är en matematisk term
vad ser du;
jag ser geometriska figurer vilka lägges i varandra
det jag mest ser och upplever är orden ni talade under natten
så är det
genom att dessa linjer förs samman vid en viss punkt sker skapande av
ljusbubbla
bollar

de stå med ljusbollar i händer
jonglerar
kastar i vid båge till varandra
båge skapas av rörelsen
en ljusbåge
vad sker då ljusbågar sammanförs

ljusbågar
bågljus
blir
cirkelljus

genom detta står de aldrig fjärran
de står nära

tangerande
ljus

tangerande
värme
skriv nattens bilder;
lev dig in i rörelsen av två strömmar
slut ögonen
hör sjöns sånger
känn vinden
i fjärran höres förs fågels sång nära
du hör årors jämna rytm
känner hur båten förs framåt
du hör åror lyftas
årsång
du hör dem doppas i vattnet
du ser vattnet delas
åran sänks in
ringar
cirklar
åran lyfts du fylls av ljusglittret
du är i rörelsen

båten förs framåt
fram åt
till
med
ställ dig stillnad
för en hand uppåt
den andra ned
låt händerna segla upp och ned
var i rörelsen
helt i rörelsen
upplev ljusströmmen
upplev värmeströmmen

i mitten
möts de

upplev att det i detta möte skapas
skapas en cirkel
eller varför inte en bubbla
en såpbubbla
en regnbågsbubbla
denna spricker inte

i mötet skapas en kropp
en livsvärdeskropp
en livsvärdskropp

se hur denna kropp frigörs var gång rörelsen frigörs från komprimeringspupillen
ljuset ”hämtar” upp
värmen kännandegör

vari består då kaos
ja, vi återvänder till kaosbilden
kaos – kvävd ande orsakar storm/stormväckan

kaos - katastrof andas orkanens sömn

katastrof – kallad aldrig andefrånvaros sövda tillstånd ropar ords förvirring
vi behöver inte orda vidare om detta i detta

så är det ordet vilket talar så vackert; outsäglig
vad ser du
jag ser alla, alla bilder upplösas, det uppstår en bildfrånvaro
denna bildfrånvaro skapar livspanoraman
*
sakta

börjar jag vänja mig vid ensam


ensam ensamhet


många
mantran


så många mantran har lagts
över mig


sakta
vänjer jag mig vid ensam

ensam är en tidvåg vilken väller in

min jordmoders röst väller in
du
är

ensam

ett mantra
ännu ett lades över mig

jag ropar hör min röst befria mig
så många mantran har lagts över mig
vaggade i jordmoders grotta
hon nynnade
vill inte ha
vill inte ha
dig
mig

pappa smög sig in i natten
vill ha
vill ha
dig
tyst
tyst
växa växa
kuvad

inrestark
andeljuset
höljer

så många mantran har lagts över mig

sökte tala säga nej
jordmoder slet rev
pappa slog

så många mantran har lagts
över mig


sakta
vänjer jag mig vid ensam

ensam är en tidvåg vilken väller in

tidvåg

så många mantran har lagts
över mig

hela

tiden

tiden ritades av människan
godheten löser upp
frigör
tid

sitter vid stranden gräver
skopar
tid

lyfter mantran
läser mantran i

varsamt lägger jag dem i havet
ser lyktor segla
ser blomstergirlanger segla

ser indigohimlens blanka skimmermantlar
stjärnor tändas

så många mantran har lagts över mig
sakta
reser jag
vidare

ser en tårdroppe falla in i hjärtat, droppe genomströmmas av befrielseljus, svag stillglädje i själskälla
droppe stiger, hjärtlotus öppnas bladljusvärmande runt om dig;

så löd ordens följd
du sade så många mantran har lagts över mig – hur skall jag orka
Dotter vi orkar.
du vänjer dig inte vid ensam ensamhet
det är inte din
väg
vi orkar


tala
tala vackerljus tala

i de stillnader där intet når mig

tala vackerljus tala
mitt vackerljus


strö helande balsam

väck slocknade ögonvingars
seende penselljus

*
Outsägligt vackert
Moder Måne



outsägligt vacker

i sin fyllda skönhet

dricker mina
ögon

se

ser


hur be skriva detta

slut dina ögon


vackerälska


ser en tårdroppe


falla


in i hjärta


befrielseljus

stillglädje


droppe


stiger



hjärtlotus öppnas


bladljusvärmande


runt
om

dig
*
Vad är
Vad är en
stund

vad är
ett
liv ett liv



silvergnistrande dalar
tåren i min hand
en knopp


fågel flyger
där i luften är liv
där
i ett

omfamnar vingar ansiktets skönhet

inför dina ögon
skriver kronbladen kärlek


en fågel flyger


där i luften
är liv

*

Ljudlöst
fötter

ljudlösta springer

vackerskrudad

pälsen borstad av månmoders strålar

auramantel


springer

vackerskrudad



yrsnö virvlar


hon tjuter rödvindar


ögontjärnar
tindrar

vet


gnistvirvlor virvlar runt


snöstjärna lyfter över gräns

vitskimrande
är där


dina varmögon är armfamns handljus
*

Älskade

har stigit upp ur dvalbädden nu

strör ljus
in i tystad

istapps stjärnstränder
månskimrande

solljus värnar
om

klanger vandrar



står i snöblommande marker


vinteräng regnbågsdrömmer
drömmer
dröms


vänder ansikte in i sol


andedräkts
skimmer


solvingar omsluter varsamt

så vet jag
din kärlek


älskade
du andas nära

ser spår i snö

älskade
du står inför oss

klanger

vandrar

rena
*
Hudvaknan

eldslocknan

händer rör om glöd

rödstjärnsvärme
dansar
rör
vid

himmelshav

händer
vid
rör

hud

rör om glöd

eldvaknan

Inga kommentarer: