lördag 23 januari 2010

9 januari 2010

är då inte allt liv romantik
romantik är att levande skapa skönhet långt bortanför sentimentalitet
helt fjärran från dagdrömsdrönandet
romantik är det verkningsbara
det meningsfyllda skapandet genom kärlekens ande
med andra ord är romantik
andebefrämjande ljus
romantik
ros ornament möter ande nära till inre karnat
*
det finns ord vilka är farliga

genom att se dem
görs de icke ofarliga

deras skugga lyftes av
de blir genomsiktliga

därmed helas de sakta
*


gören allt i livet till ceremonier
en ceremoni är icke en ritual
är en ritual då ritualen är liv

var medveten över om hur du sätter din fot in i jorden.
var medveten om hur du sätter din fot in i steget

var vaksam
var medveten

vi sade; skriker rösten kupa handen om
be vinden föra den åter
skriker rösten
viska den åter

viner stormen
lägg dig stilla ned
bida stilla
in vänta lugnet


stigarna är lagda
du ser spår i snön
dessa spår blir djupare och djupare
varför
av den enkla anledningen att djuren återvänder
vandrar samma stig varje dag

den vise vandrar åter för att finna
har du tappat bort din nyckel
förlagt den
vandra baklänges och du skall finna den

vandra dagen natten baklänges
du kommer att finna din tankes gryningssol
uppklarnande skyar

tanken regnar in i jordkroppen
belivas
av
genom
jordeströmmar
vilka är själens strömmar
genom
andens ljus

skönhet andas
skapas

lägg kärlek i varje gest i varje ord i varje rörelse
gör ditt liv till en helgad ceremoni
glöm aldrig att orden
Bär vingar av guld.

jag skriver mig till daning
uppenbarande mitt eget jag
ser
Du är liv


frös
jag frös i denna världen
bad honom

vördsamt

fläta fingrar samman


ligger där stilla
vaggas
lugn

var gång smärta stiger
ljudar hans hjärta
om

lyssnar till hans hjärtsång

vet

av stjärnord

du är ej farlig

Moder
förtälj mig
hans historia fram i ljuset av då i är

jag frös i denna världen
bad honom

vördsamt

fläta fingrar samman


*
Tillräckligt länge
i taket lever prismors femklang
cerise guldisblå
guldturkos
jordguld
grönguld

länge beundrade jag trött deras ljusdans
steg in i famn vi
strömmade klanger

krossar glaset
skärvor
dalar
ser snö falla
drömdun falla

mina dagars sand
rinner
in i
öknar
mina nätters sand
rinner
in i
stjärnor

mina trasiga kläder
faller
isär

står stilla
löst ur

endast iklädd innerskrud

släcker
sakta
alla ljus
stannar vid det sista

det vackraste står i fönsterbåge
blickar ut
in i dalen

till dig trängtar mitt inre
att berätta mina vackersagors sannljus

hon lägger sig stilla på bädden
om jag ligger
tillräckligt
länge

upphör min andning
min rörelse

vitskimrande stryker vakande öga runt

hon hör hav ryta
allt vildare
en kokande
gryta
människoensamheten
slöt skydd runt
årsringar
skyddsvallar
växte
växte
flodvågs cirklar
steg ylande

en sannhet lade steg
runt boplats
öppnade ljusspår
samtalston
steg
stilla
tysthögre

vitskimrande stryker vakande öga runt
kastade mig i
följde cirklars vildrörelse
ändå
stilla

havsdjup rörde upp
sprängde vallar

han vakar väntar
finner henne på stranden
bär hennes livlösta kropp
nära hjärta
tätt intill
lägger henne i mjuk mossbädd
gräshav susar
rostilla
han stryker handljus över
vila vackraste

vitskimrande stryker vakande öga runt

hon ser honom i kanot
smidigt
följer han
flodens rörelser
de är ett
hennes innerhjärtas vingar
andas
porlande
mjukt
lägger han paddel
i luften
i vattnet
hon hör åttklang ljuda
en droppe
följer
med
paddel

en vattenknoppas hårt slutna vingblad
öppnas sakta inför honom
han ler mjukvärme
vänder ansikte
till

hon öppnar ögonvingar
i vidkronas hägn
träder alltets solar
fram
i dem tusende
i dem tusende
i dem tusende
åter
åter fylles fotvalv
ljusströmmande broars
handljus skapas

vitskimrande stryker vakande öga runt

till dig är min vilja
att fara
till dig är min vilja
att berätta mina vackersagor
höra din stämmas lugn

andekvinna
väcker själsrörelse
skrudar kvinna i vackerljus
hon ser honom
nalkas
han bär
skimrande mantel i
böljevind
hennes ögon
strömmar varmhand r
unt hans
livssteg

Inga kommentarer: