lördag 2 januari 2010

26 december 2009

orden tindrande, glittrande är ofta återkommande, ibland suckar du
i längtan av i längtan till andra ord;
Varför andra ord.

tindrande
glittrande
Är ytterst belysande.

av tårar helas de brustna pärlorna

droppar är vackra
i skugga är de

väntan

eller mer

form


en solstråle finner droppe
formen löses upp
upplöses

då hjärtat brister
då ögat brister
in i varandra

droppar gnistrar
kärleksdans

en stjärna synes

en stjärna
en sol

varför inte en måne
moder måne
kvinnohav

kvinna tindrar
glittrar
gnistrar då
solstråle möter

var det solstrålen vilken fann eller
var det månpärlan droppen vilken visade sitt väsen

hon tillät honom att möta
hon tillät hans hand att omsluta hennes;
Hon gav honom sitt gyllene hjärtband.

i skogen hugger han träd

avväger
känner
lyssnar vind

trädet har länge varit i vinden

han avväger
ropar; timber
timmer

trädstam faller till marken
marken vibrerar

där
vid kronan virvlar dansar
tusende solögons
stjärnögons
ljusstoff

han tillåts att taga trädet ur vind in i jord
in i jordviljas jordmening

han mäter
beräknar
avväger

ber jorden om råd
om tillgift

han tillåts bygga

väggar reses, stommen reses, taket lägges

genom rökhål följer han stjärnord
han tillåts stiga in
han tillåts
värna om

hon omfamnar osjälviskt mannens steg
genom självhävdelse
av hävd är hon i
sitt själv

jag är i kärlek
det tänker i kärlek
hon känner i kärlek
hans vilja är i kärlek

i kala länder steg en stjärna

ett barn föddes i grottas kalla väggar
grotta fylldes av värme

av själv

änglar steg in
herdar steg in
de vise steg in

gav barnet namnet människa
sade;
bliv människa i andens ljus
i själens rörelse
i tankens stjärnkrets
i alla kroppars kropp
jag är icke jag
jag är du
du är jag

detta är
i alla jags jag

i denna kristallklara natt
skall kristallsånger höras
förtälja er färgernas
själens sanna vandring

orden är
givna
allt liv är
givna

alla väsen är
givna
givna distinkta former
en del mjuka en del hårda

det svåra är att icke fastna i formen och bliva distingerade herrar

orden är liv

skapelseliv

väggar krackelerar
du skriver rosenblad
rosenord

du lyfter fram en vacker skål, lägger – häller alla ingredienser i; det doftar nejlika kanel, det är en pepparkaksdeg. du knådar degen och lägger den i skålen, så får den ligga och bli redo/mogen.
du tar fram degen knådar den åter
mjölar bordet och tar ut former
du bygger pepparkakshus fäster väggar
Dekorerar med kristyr.
i mitten inom husets väggar lägger du en kristall
julens dagar nätter vandrar
De sitta runt kristallen i vakande sömn.
barnen väntar, granen kläs av så står barnen i ring lyfter händer och
gemensamt slår de sönder huset, tacksamhet, glädje, ysterljus strålar
förundran strålar då de ser kristallen – ja, det är en kristall till varje barn.

form är bra för att distinkt känna
känna formen av liv
distinkt ligger nära instinkt;
astralitet/djur vädrar liv vid ytan
ytan formas – gives form

krackelering ger möjlighet att uppleva

under snöstjärnsträdets krona
jag har suttit här

så länge nu

under snöstjärnsträdets krona


havsdroppe omfamnar snöstjärna

isstav hänger fritt



ensamvandrare

möt

mig


lyssna


jag spelar för dig

tyst

kärnblommande vithud
vittass spår

lindar ring runt honträd

hon har tappats
alla färger


väntar

väntar



en

blick

se mina vita fjärilsblommor
i syrendoftande vågor
eldväsens skirvingar
kysser varligt
blom

jag ser mina systrar vitklädda
vi släpper vår blomning
marken är vit
höljer våra fötter

lägger rött bär i din hand
kärnan bäddar du

ömt i hjärtjord

älskade

du ser

alla

mina steg

papyrus

tysta

fjät


skrider

genom natt

håller hjärtats blad



tår faller i papyrus


vass
susar


bäckfåra ler

skogsspegel öppnas




varmhand vidrör kind

katten

har en lång
svans


morrhår
känner


den drömlöses tunga sömn


svansen
omfamnar hela stjärnhimlens hav

stänker drömstoff in i sömn


katten

spinner trådar

till

drömvävs vackergång

se

världsdiamanten

alla

dess färger
skapar världsskönheten


länge var den begraven

svart kol
glödande hjärta


se

världsdiamanten

Inga kommentarer: