lördag 10 oktober 2009

10 september 2

Tamburiner höres i natten
ropen

ekar över vidder

jag drömmer


liv

sorg vaggar smärta

varför vände du vårt ansikte

bort


hon drömde

rosens knopp

han vände sitt ansikte till yngrefägrings länder

hon fördes till trösteriken
tröst gavs



hennes blödande hjärtas

rubiners strålar

vakar över hans lycka från stjärnö


tamburiner höres i natten
*
*
Godhets skarpblick

gav henne vingsegel

ljusstrimma

synes

i himlars jordebåge
*
Lönnsirap
kurtisaners

vitsminkade

ansikten
äro icke


de tusende jungfrurnas stjärnljus

vitsminkade ansiktens
stelnade rosenmunnar

talar lönnsirap
icke honung

medan träden förblöder

drömvandrerska
mossan andas

djupskogs

minnen

fötter sjunker in

grön är mockasiners färg

silverne broderier

möter ögons bäckar



drömvandrerska vandrar steglöst

skrudad i molnbädd

intet stör henne

hand för henne



hon strålar månskimmer ur panna

stannar inför stenfall

hör vatten

ser trappan

blir vattenströmmar



finner

finner väg



stenars mjuka linjer

böjes undan

silverfolken ler



drömvandrerska ler

sitter i bäckens virvlande lek

leken är forsande

brusande ringar

vita blommor

växer

runt



drömvandrerska sitter i stenhand



spindelmor skänker trådar

stjärnor spinner ljus runt

gren ser böjer oval

strängar

väves

in



fingrar spröda sirliga vattenströmmar

vidrör mjukt



in i dånande strömmar förs silverne själar

drömvandrerska spinner gryning



vacker är bruden i pärlemorskimrande klädnad

vinranka bär hon i mjuka slingor runt midja

slöja av stjärnspinnerskor given

vävd av gryningsfolket

bär hon



drömvandrerska böjer ödmjukt huvudets tanke

krona av kristaller sättes därpå

hennes hår faller i

långa vågsvall med

slöjas visshet



drömvandrerska andas

bågar öppnas

rosenbårder

stiger ur



fågel bär bården in i lunden



drömvandrerska ser ansikte skymta

för dem in i kärleks ljus

i vind

vänder mig bort



in i skuggornas hägn



lägger mig stilla



i



mildskugga





vind viskar



sov



stilla



min



själ





i ditt innerljus



se

bladtäcke

så skönt att andas här i ditt hägn

vackra bladtäcke

känner dig sjunka in

tackar dig

för

allas goda sagor du ger

sagor suckar människan

du säger mig

är

jag vet dina ljussteg

så skönt att andas

här







borta

osagd

osagd

är hennes krona






tystnads skönhet

stilla

stilla

andningsljus

brist icke





brist mitt hjärta



bli ett





med



Applådiaker
Ordet kanske inte finns det finns nu
Vid applåder vidrör händer varandra luftströmmar pressas samman komprimeras inom kupade händer finns ett frö
Genom den upprepade rörelsen exploderar fröet nu uppstår det du brukar beskriva ljusstoff, små partiklar i regnbågsljus, regnbågsgnistor flyger in i rummet.
Applåden komprimerar luften samtidigt sätts en rörelse igång vilken för farkosten framåt
Applåder från hjärtat är av godo applåder i ett måstegörande eller smickergörande är icke av godo.
en gång
ännu på vissa platser i hjärtgårdar levde alla väsen i samdräkt
de började snegla i ögonvrån
började urskilja
avundens sjuka vaknade
svart sjuka
tagarna kom
ristarna kom
de söker äta ljuset
de vet inte alltid hur kalejdoskopet skall hållas...
ser tagare, ätare
samtidigt ser jag ett litet barn stå med detta kalejdoskop.. barnet söker se... det tar tid

barnet finner vägen


tagarna tror de finner vägen
de gör det då vi sover
applådiaker
kajaker
ofta har vi nu nämnt forsarna
timmerstockarna
samt dånande virvlar
inom dig ser du höga träd falla, du hör det där speciella ljudet, knakandet av grenar
vindfånget
du ser trädet sakta falla, studsa i ultrarapid
du ser små partiklar
förtätad luft virvla runt trädet
detta är trädets andedräkt
skulle solen strål ja, då skulle du se at varje partikel gör en snurrande rörelse

du hade ett vackert samtal med skogshästen i dagens famn, du kände hela dess vindlängtan ut
hela hästens väsen vibrerade sorg längtan ut
den lille har nä-ära kontakt med djur de kommer till honom
till er.
du ser hästen dra timret ned till floden du ser floden omfamna dem du ser allt det trädet blir
Du ser ett skepp segla frihet
Du ser honom vid floden
Han gör en kanot
De fria folken skadade icke gåvorna de gavs
De bugade ödmjukt inför
Frågade om tillblivelsens ord
Han urholkar stammen med mjuka rörelser han smeker under hela skapandets processerande ytan med handen finner svar stannar upp lyssnar
Kanoten är klar han ber dig måla mönster du ber växterna om färg målar skydd för er båda
Ni sätter er i
Han paddlar med långa jämna lugna rörelser
Du ser honom i kärleks ljus din hand är i vattnet dina fingrar spelar kärlek till du lyfter handen i den är en vit lotus du ger den till honom den färgas av ert regnbågsljus
*

För mig in i de osagdas dalar där andnings strömmar klinga ut omfamnars kaskader sprider hjärtblod i jordsols händer där veropen icke lyfts in i skyn där allt är osagda livs kyssar i skönhet så sveper morgondimman om hennes trötta gon hond drömmr bak slutna ögonlock om det outsägligt vackra om det oförstörbaras eviga ansikte hon känner mjuka steg lindas om hennes vida hjärtas nu inträdda vakensömn
Hon slöt sina ögon kunde aldrig mer sova de djupas sömn lever alltid i samskapande dröm i det vilket är saga är verklighet i det osagdas månsilverdalens strängar
Hon är är aldrig borta alltid nära sänder klanger höga in i vakande själars längtan in i dröm av osagda sagda ord

Det osagda är det sagda,
Visst låter detta märkligt
Det osagda är det sagda naket utan påsatta kläder det osagda är varm skimrande hud
Morgonrodnad
Aftoneld
Det osagda är det sagda
Naket
Oklätt
Det enbart sagda är en skyltdocka

Finn orden du skrev om att förställa samt föreställning
Förgjort i bemärkelsen av att förgöra
där ifrån
där i från

Du finner icke orden sörj icke där över, de är inom kretsen
hjärtkretsen, de stiger fram vid tillfälle.
Och – egentligen talar de ur sitt väsen utan vårt ordande tillsammans.
… här är orden:
magdans...lyssna till bjällrornas klanger
de sjunger för dig

i min värld är dessa bjällerband runt midjan ett tecken en symbol
den säger;
låt livet strmma mellan fötterna och vuvudet mötas i hjärtat
snörp inte av
låt inte tanken styra över hjätat
låt inte manipulationen/kroppen styra över hjärtat
var i din hjärtros
älska dig själv
modifikation:
idag har jag levt med modifikationer... nu dyker ytterligare bilder fram
ibland blir jag utmattad trött av alla strömmar
ser mod ... fiktion

mod till fiktion

vad är fiktion
anklangen
drömmen

det måste finnas en positiv livfiktion, den rena vita - den inte uttänkta
det måste finnas en negativ livfiktion, den uttänkta; där tanken har gjort en bild innan mötet

vi har behov av att leva i fiktionen
har behov till mod att leva i fiktion i drömmen

att inte förställa livet samt inte leva med föreställningen om liv
då vi lever med förställan samt föreställning om är livet en förgjord bild livet blir förgjort

de ensamma själarna vandrar ofta ensamma, låter det märkligt
det är en ensamhet vilken är av annat slag

den är saknad
saknad av gemenskap
förståelse
utan ord
där den ensamma själen får vara i sitt själv

de mötande drar sig sakta undan
de vill leva med
vara nära
de vill efter en stund förändra
de vill ha för sig själv

de ensamma själarna har ofta ett mycket stort hjärta

natten klyver tystnaden - saknaden

saknaden är vingar

vilka bär
förenar
själar

smärtans låga
känner jag alltid
den är alltid inom mig

ofta är det svårt att urskilja vad den är
det brukar stiga fram

vi måste symboliskt dö för att inse drömmens sannhet

det lever i samtliga mysterieskolor

hjärtat skyr ett slag av ljus... neonljuset
det skyr aldrig skimmerljuset
det milda
den milda sammeten

då vi släpper offermentaliteten stiger vi in i vårt själv
belastningen blir en last

en gåvolast...
*
är det inte så att då vi verkligen
vågar vara i
är vi hypnotiserade till liv...

*

utan att röra
i drömljus
dansar jag

känner icke mina vissnade lemmar

det är skönt att vara
kroppslöst

löst
ur
kropp

där
kan jag sträcka ut
mina händer

våga
beröra

utan att röra

vågar röra vid
vidröra

i vetskap av

att det
är

berör

i vetskap av
att det icke leder till kropp

brännässlor
doftar

varsamt sträcker jag fram händer

de bränns ej

så många gånger
har jag tillåtit

min hud att bli bränd
förlåt mig

varsamt sträcker jag fram händer

människor
bränns

ur spröd stjälk sträcker hon fram händer
ögon talar
i
kärleks ljus

jag
älskar





ansiktet
hon avkläddes

i strandlinje ligger hennes människohamn

du ser hennes ansikte
skymta
i tjärnens rena källström
under yta
där ifrån känner du henne viska i ditt inre
jag älskar dig
där i
från

i tjärnens rena källströmmar
under

den svarta ytans mörker

viskar hon
jag älskar dig
evig
är
min kärlek
*


Skogshäst
står inom stängsel

mörka
sammetsögon

fylld vindlängtan

vibrerar
sorglängtan ut

går lugnt genom stängsele
*

önskestigars blindsteg
leder bort icke hem
*
Gallerfönster
blickar ut genom fönster av glas

galler
galler
flyr

glas splitter yr

genom dimslöjor

synes

soluppgång

stiger
ur
*

hans hand

snö faller mjukt i innerlandskap

bäddar

mjuk tystnad
*
människor,
förlåt mig för dessa ord, det finns inte många jag vill benämna människor, dessa mina ord innebär inte att jag ställer mig över eller ser mig vara bättre,
människor angriper det de inte förstår med kalltanken då de känner sig hotade
de angriper det ogripbara

genom mina vandringar har jag insett att det intet leder till att vare sig diskutera eller föra krig
jag övar mig ständigt i tigandets konst
vilket är tysttalan i vissheten av att sannheten alltid stiger fram

det finns många tagare
de angriper
genom angripandet dricker de kraft
*
morgonen

är
vacker
vacker vacker

gräset är kristallsilver

solen lyfter
upp
in

höstblommor
andas

solögon vakna inom

fåglar flyger in i blåskimrande slöjor

är skira slöjor

strör
sånger

in i förverkligande liv

andas andas
du mitt allt

viskar vindarna runt hennes famn
är slöjor svepande höljande hennes kropp
*


vänder mig bort

in i skuggornas hägn

lägger mig stilla

i

mildskugga


vind viskar

sov

stilla

min

själ


i ditt innerljus

se

*
osagd
är hennes krona



tystnads skönhet

stilla

stilla

andningsljus
brist icke


brist mitt hjärta

bli ett


med
så skönt att andas här i ditt hägn
vackra bladtäcke
känner dig sjunka in
tackar dig
för
allas goda sagor du ger
sagor suckar människan
du säger mig
är
jag vet dina ljussteg
så skönt att andas
här
borta

Inga kommentarer: