söndag 25 oktober 2009

25 oktober 2009

Jag springer barfota i öknarnas skogar
du ser dem ej

känner gräset smeka fötterna
du känner brännhet sand

vattenbäckar rinner genom fotvalv
din strupe törstar

varför är det så
varför är det


var gång vinden andas öppnas min hand
vind finner den
vi flyger friskapande

var gång snön faller smälter den in i min hud
var gång regnet andas
vänds mitt ansikte till
ögon blir broar i sjufaldigat färgskap

var gång havet andas
öppnas min skrud
följer strömmar över under i livet
sköljer genom i lyssnarskap

var gång eld dansar
öppnas mitt bröst i ömhet
vi dansar tillsammans i kärleks brus

var gång träd susar
stiger jag in i dess mantel
känner rötter omfamna
omfamnas av hennes händer
känner krona begjutas av solpärlors guld

varsamt skakar jag dem ur mitt hår
ser ängens alla blommor le
jag stiger in i den leende marken
vi förenas sjunger kärlekens lov
in i vinden
hav skogar berg sjöar
in i allt det vilket är
livets helgade äktenskap

Det finns icke mycket att tillägga;
Det är från bokskap till livsskap
Livets helgade äktenskap


Droppe faller i skål nummer sex
vidgas djupt Jupiter in
helas du ser i oceanens öga i nytt ljus
det du aldrig sett alltid sett
du lägger handen breder ut handen händerna din hud över marken
känner jordens jordars liv
denna klar Ptah förtär tankens makt vilken försöker dra stunden bakåt
vattenfallet klangfallet smeker ryggraden in i sjön stiger en aning ana faller dina steg fötter ser kronan är nu vidhäftad berör marken du ser det du aldrig alltid sett
*

Mörker
skogen mörknar

blind
vidrör jag stammar

rötter kronor susar

min stjärna
omfamnar

tjärnen hälsar


stiger ned i

in i

källan

ser tusenfaldigade regnbågsprismor
hoppet

där framträder
ditt ansikte

omsluter mig

möter dina varma ögon

stiger in i

värmen

Kundalini
Ur sten stiger kundalini
stjälken bär hjärtblad
hjärtblommor
cirklar
rot förenas i krona
till stam
*


Aldrigalltid
guld stiger in i koppar
silver stiger in i koppar

droppe faller
i skål

vidgas djupt
jupiter in

helas
ser i oceanens öga i nytt ljus

det jag aldrig sett
alltid sett

lägger handen breder ut handen
händerna

min hud över marken

känner jordens jordars liv
klar ptah förtär tankens makt
vilken försöker
dra
stunden
bakåt

vattenfallet klangfallet

smeker följer ryggraden

in i sjön

stiger

en aning

ana faller

mina steg fötter

ser

krona är nu vidhäftad

berör marken

ser det jag aldrig
alltid sett

brister
Oh denna sten över bröstet

Jag mäktar icke lyfta den

oh vindar
kom

kom från öster från väster från norr

lyft den


min hud blöder

mitt bröst är vidöppet


mitt hjärta brister


brister i tusende pärlor

så må pärljusen

skänka ljus

skänka värme

till de händer vari de faller

må det ske
*


Andas tungt
stiger

in i dagen

träden är nakna

så jag önskar

att

vägen snart är naken

avlövad

jag vet att där

någonstans

finns

hopp

jag andas tungt

Inga kommentarer: