lördag 10 oktober 2009

26 september 2009

Den sanna tanken är icke fläktande den är en riktad fokuserad punkt den är en kula, en pärla, en pil, en projektil från mellan till väsendet.
*
Jag har aldrig levt för att smutsa skönheten
jag vandrade vägen framåt
de tillsade mig att vända
jag vandrade vägen bakåt
stannade vid varje givet vägskäl
såg vägarna skälen
såg de tusende valens möjligheter
såg de tusende dörrarna öppnas
framför dem de tusende vägarna
insåg att alla vägarna är en
visste att jag aldrig ville födas
*

jag räds livet
var icke rädd

livet gör mig illa
se skövlargärningars tankeström

stanna i

se stenen med svärdet
lyft detta se ornamentiken blixtra

kroppen ropar fly
samtidigt är den förlamad
själen upplever rädslans förlamning
blir orolig
väcker tanken; den obalanserade tanken;
rädslotanken genom att ropa

vad sker
vad sker
varför kramar du mitt inre så hårt
vad sker
känner du då icke faran

rädslotanken blir ett
blädderblocks vingflykts fladder
i detta fall vingslag
slag av vingar

obalans
anden greppar in
stanna se det du möter
anden ställer sitt ljus
ljusskäppa
skäppan mitt emellan
trots att det icke är ett emellan

vad vill du
vad ser du
vill du släcka lågan
genom att icke kupa händerna runt
vara glaset
det vill säga; betrakta din egen rädsla

det är nu jagets båda poler träder in i varandra
vad ser du
jag ser honom dra svärdet ur stenen
så är det dotter du möter din rädsla
orsaken till i
isklart rent ljus

svärdet är rent
bär inskriptioner
ditt livs signum
ditt sigill
minns alltid detta

jag räds livet
var icke rädd

livet gör mig illa
se skövlargärningars tankeström

stanna i

se stenen med svärdet
lyft detta se ornamentiken blixtra
*
jag förliste
kastade mig

i forsarnas virvlande massor

slungades mot
block

vattenfolken bar mig

såg
vitblommande regnbågsprismor

strängar
strålar
är din tillit

en stam gav mig
hand
om

bar kropp in till strand
höll mig
kvar

stam reste sig
trädet böjde sig
över mig

vaggade mig till vaken

lade mig i trädets krona
sover
evig

stillhet
*
hon vandrade in i tystnaden

tills du vem är du
tills livsrösten lockar fram hennes vackra röst

de syntes alltid
vandra vid varandra

hans mjuka steg var alltid om henne
skimrande vitpälsar

människovindar

drev dem
isär

misär

i anden synes de alltid
vandra vid varandra

hon ropar in i stjärnhav
jag förgås varför
varför
för ni hårda händer till mitt vara
hårda händer
där kroppen talar
där lustans begär skriker
varför
varför
sker detta

sov dotter
sov
allt är väl
slut ögonen

hon sluter trött ögon

seglar

bort

somnar med dröm i famn

skimrande slöja
stiger in i himlar

deras mjuka steg är alltid om varandra
skimrande vitpälsar

de vandrar vid
hennes vackra röst talar
*
flätade
flätade

långa rep

blommor trädde in
doftande

satte mig

vindfång
kände min inrelängtan

svinga mig

gungade
gungade
allt högre

min molnblomma väntade
så har den alltid gjort

slöt mig i sin famn

hemma

såg kroppen falla leende ljus


brevutdrag till två vänner:
ta tid
hur kan de ta tid
tiden är ett mänskligt påfund
den kan icke tas
ty den är rörelse
egentligen
vackerrörelse

samtidigt känner jag smärta
vad samtidigt
ord kan läggas likt formler
genat har rörelsen fångats
hur kan människan fånga rörelse
färg
natt dag stund liv
fånga
fånga
fånga benämna
poesi är vackert
vackerbarnbarnet skuttar i soldansmed solstrålar

Inga kommentarer: